programy
kategorie

Katastrofalne skutki zmian w oświacie. NIK mówił już o nich wcześniej

- Każde dziecko znajdzie szkołę, ale w wielu wypadkach nie będzie to ta, którą to dziecko chciało wybrać - mówi prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski. Jak zaznacza, nie jest tym samym miejsce w dobrym liceum w Warszawie, do którego - gdyby nie było kumulacji roczników - uczeń by się dostał, a miejsce w technikum ogrodniczym pod Warszawą. Krzysztof Kwiatkowski przypomniał, że Najwyższa Izba Kontroli w maju w raporcie mówiła, że będzie problem z kumulacją roczników. Uczniowie, którzy kiedyś zaczynali lekcje o 8, a kończyli o 15, będą zaczynać o 7, a kończyć o 18. - W raporcie pokazaliśmy też, że było zbyt mało czasu na przygotowanie tej reformy, że ministerstwo nie zapewniło środków na działania dostosowawcze infrastruktury, którą muszą przeprowadzić samorządy. Pokazaliśmy też, że o 12 proc. wzrosły koszty prowadzenia szkół przez samorządy, a subwencja w tym samym czasie wzrosła o 6 proc. - mówił Kwiatkowski.
Tranksrypcja:Reforma edukacji...
rozwiń
Będziecie przyglądać albo przyglądać Albo już to zrobiliście Uczniowie nie Dostają się do szkół do których
Gdzie się dostać
No bo mamy kumulację rocznik
Więc siłą rzeczy nie dało się
Najlepsze gry
Liceum
Zamknąć
Na tej samej
Grupy no
Widzę po mediaspot
Niepokojący temat
Ma dla wielu rodzin
I co nic zrobić
Nikt już zrobił przede mną tutaj mam informacje z kontroli NIK o zmianach
Systemie oświaty ogłaszać
Śmieją w maju
Tego roku i w maju tego roku dokładnie powiedzieliśmy co dzisiaj się będzie działo
A czy że będzie problem oczywiście wynikający z kumulacji rocznik
Pokazali Ministerstwo nie słuchała
Bym powiedział Mieliśmy wtedy różnice zdań z Ministerstwem my mówiliśmy bardzo wyraźnie że jest problem i to
To jest duży mnie Ministerstwo miał inne zdanie w tym zakresie
Pokazaliśmy
Skąd ten problem się wziął bo za to odpowiada Najwyższa Izba Kontroli
Pokazaliśmy jakie on ma wpływ na uczniów i rodziców
Wtedy już powiedzieliśmy że
Chociaż samorządy zrobiły wiele
Dostosowując ale które do tej pory były salaminie lekcyjnym inna
Na przykład wykorzystując
Adoptując na te cele pomieszczenia które były w podpiwniczenia wcale wykorzystywane naświetli
Że to się stało to się nie udało bo jej się nie udało
Już wtedy powiedzieliśmy czym to będzie skutkować bo nawet za ten okres który badaliśmy ostatnich lat
Już pogorszył się tak zwany współ
Współczynnik zmianowości co to oznacza
Że uczniowie w szkołach których kiedyś zaczynali lekcją 8 teraz zaczynają
7:00 rano
Skończyli kiedyś o 15:00 teraz będą kończyć o 18:00
To wszystko jest w raporcie Najwyższej Izby Kontroli i tak że jest powiedziane Dlaczego to się stało
Przygotowanie drewnianej dzisiaj to jeszcze nie jest wszystko
To znaczy że zaraz zaczyna się że zaraz za dwa miesiące zacznie się rok szkolny
I dopiero będą mamy jeszcze 2 dla nas trudny moment
6 samorządów
Jeszcze nie ogłosiły tak zwanych
Ostatecznych list część już ogłosiła mamy informacje
Białystok Lublin mamy Także
Macie uczniach
Że nawet mieli bardzo dobre wyniki w nauce Aniu a i tak nie znaleźli
Szkoły do której mogliby
Za chwilę kolejne miasta ogłoszą ostateczne listy na przykład
Czekamy na info
I na czym polega problem bo
I żeby nie było wątpliwości
Ja uważam że na końcu
Każde dziecko znajdzie miejsce w jakieś
Tylko nie jest w tym samym miejscu
Jestem jeżeli dziecko chce się
Uczyć w dobrym liceum w Warszawie
I w normalnej sytuacji w normalnej czy nie ma kumulacji
Roczników ze swoimi wynikami
Dostał by się do tego liceum A kiedy we wrześniu tego roku na
Na przykład dowie się że ma miejsce w szkole średniej
Ale w technikum ogrodniczym w Piasecznie
To nie jest to
To samo miejsce
Imiona ten problem wskazywali śmy
Bardzo ciekawą informacją będzie nie tylko ilość uczniów
Która nie dostała się do szkoły pierwszego wyboru
Ale jak jest procentowy udział uczniów
Którzy się nie dostali do szkoły pierwszego wyboru
W tym w roku
I w zeszłym roku te dane będziemy mieli mnie oczywiście we wrześniu ale my w swoim raporcie
Pokazaliśmy też
Też jak doszło do
Że było zbyt mało czasu na przygotowanie tej reformy
Że niestety minister
Nie zapewnił odpowiednich środków
Na działania dostosowawczej infrastruktury którą muszą przeprowadzić samorządy
To nie jest działanie z dnia na dzień
Bo to są dodatkowe sale lekcyjne czasami nie Czasami rozbudowa szkół i jest jeszcze jedna ważna
Pokazaliśmy o ile wzrosły koszty prowadzenia szkół
Przez samorząd
W ostatni
Wzrosło o 12% a subwencja w tym czasie wzrosła o 6
Co to w praktyce oznacza że samorządy dokładają dużo więcej do realizacji zadań Oświatowych
Które powinny być
Finansowane z
Budżetu państwa
W postaci tak zwanej subwencji oświatowej niż to było w latach wcześniej
A robimy to tylko po to żeby na przyszłość
Polak był mądry przed szkodą i po szkodzie
Bo nasze raport
Raport który pokazuje jak
Takiej katastrofy należy Aga Panie prezesie No to pytanie jest No bo nie uniknęliśmy katastrofy więc pytanie jest co teraz
Zrobić
Na pewno pan słyszał wypowiedź No byłego już
Wiceminister
Nauki w szkole
Stanisław
Wyższego który sugerował że zawsze można się
Pojechać za granicę
I tam szukać
Panie doktorze to jest oczywiście nieszczęśliwa wypowiedź pan minister z Anią przeprosił i to o ciebie
Temat
Z jego punktu widzenia oczywiście bo dobrze że przeprosił dla wszystkich wszystkich tych którzy dzisiaj w którym się
Przychodzi zmierzyć z tym dramatem
A to nie zamyka temat oczywiście z punktu widzenia dzieci
Które nie trafiły do szkoły do której by mogły trafić
I z punktu widzenia z punktu widzenia rodzica
No no no dobrze panie prezesie to wrócę jeszcze raz do pytaniem
Komentowali śmy
Sierakowice
Ale co teraz zrobić
Formy nie cofniemy
Dzisiaj reformy nie cofniemy jeden z ogólnych wniosków
Który płynie z naszego raportu
On mówi coś takie
Zmiany w oświacie
Przemyślany z odpowiednim wyprzedzeniem nic na wariata najgorszym sytuację by było Teraz gdyby na przykład za
Kilka miesięcy
Powiedział i chciał
Odkręca
Nie te zmiany które zostały wprowadzone oświata przy def
Wszystkim dzieci i rodzice
Nie mogą być
Narażeni na tego ty
Dzisiaj to co można zrobić to większy się od
To państwa
Jeszcze wspierający
Samorządy podejmowanie z tych działań które są o ile możliwe
Tyle jakie będą rzeczywiście Doda
Poniesione
Samorząd
W związku z tak zwaną kumulacja roczników
Co to są dodatkowe
O pewnych już mówiłem to jest do 100
Stosowanie wszystkich tych
Tych które są możliwe do tego żeby
Przejąć obowiązki
Owies komfort
Część świetlicy
Przerabiamy na salę
Czy salę które do tej
Pory był w tej części
Nie mówiąc
Piwniczany buty
Oni są komfortowe warunki
Do nauki
Ale dzisiaj mamy sytuację nazwy
Oczywiście politycy
Od tego żeby politycznie
Dokonywać wzajemnych
Rozliczeń
Nick jest od tego żeby podpowiadać rozwiązania które poprawią wsyp
Wsparcie finansowe samorządów
Podjęcie
Tych działań które jeszcze są możliwe w tej trudnej sytuacji
I oczywiście szczegółowy przegląd tych miejsc gdzie jeszcze są wolne nie wolne miejsca
W szkołach po to żeby na końcu każde dziecko we wrześniu
Miało szkołę niestety musimy to sobie uczyć
Gdzie powiedzieć Bieluch
Przypadkach to nie będzie ta szkoła
W którą to dziecko chciało wybrać
0
0
Podziel się
Komentarze (0)
Napisz komentarz