bCYwiLas
bCYwiLaw
bCYwiLaA
programy
kategorie
bCYwiLat

Koronawirus. Czy firma musi zapewnić pracownikowi środki dezynfekujące?

- Co do zasady nie ma jeszcze takiego zalecenia inspektora sanitarnego. Natomiast trzeba do tego podchodzić rozsądnie. Pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Jeśli pracownik styka się dużą liczbą osób, które mogą być zakażone, to myślę, że byłoby rozsądnym, aby pracowników wyposażyć w środku dezynfekujące - tłumaczyła w programie "Money. To się liczy" Wiktoria Cieślikowska, radca prawny z kancelarii MDDP. Ekspert wyjaśniła też inne kwestie związane z higieną i dezynfekcją w miejscu pracy.

Tranksrypcja:Czy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi, który ma ...
rozwiń
Tak. Co do zasady nie ma jeszcze takiego zalecenia Inspektora Sanitarnego. Natomiast należy do tego podchodzić rozsądnie. Pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpieczny i higieniczne warunki pracy.
Jeżeli w zakładzie pracy jest ryzyko, że pracownik styka się z dużą ilością osób. Te osoby mogą być zakażone koronawirusem, czy każdą inną chorobą, bo mamy też sezon zwykły grypowy.
Myślę, że byłoby to rozsądne, żeby zakład pracy wyposażać w takie środki dezynfekujące. Ale obligatoryjnie tego niestety na razie jeszcze od pracodawcy nie możemy wymagać.
Przynajmniej na razie jeszcze obligatoryjnie nie widzę takiej możliwości, żeby tego wymagać. Dobrze, idziemy dalej. Kolejne pytanie.
Czy pracodawca musi wprowadzić zakładowe procedury dezynfekcji. Na przykład niezbędnych elementów maszyn? Czy można zmusić pracownika do stosowania się do tych procedur?
Podobnie jak przy odpowiedzi na poprzednie pytanie. Obligu jeszcze nie ma. Natomiast jeżeli pracodawca zdecyduje się wprowadzić takie procedury, to pracownik musi się do nich stosować.
A czy pracownik może w związku z tym, że takie procedury nie zostały wprowadzone, zakwestionować pracę? Albo nie przychodzić do pracy?
Powiedzieć, że on do czasu takich procedur albo dostarczania tych środków dezynfekujących do pracy nie będzie przychodził?
Pracownik może się powstrzymać od świadczenia pracy, jeżeli te warunki pracy nie są bezpieczne i higieniczne. To jest niestety zawsze ocenne.
I to jest bardzo ogólne stwierdzenie. To jest bardzo ogólne stwierdzenie, co w danej sytuacji jest uważane za bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
Jeżeli w miejscach takich jak zakłady opieki zdrowotnej, apteki - gdzie bardzo łatwo zetknąć się z chorym człowiekiem, to byłoby to usprawiedliwione, gdyby pracownik powstrzymał się od świadczenia pracy.
Czyli jest taka furtka? Tak. Kolejne pytanie dotyczące apteki. Co ma zrobić farmaceuta, pracujący w aptece? Który jest najbardziej narażony na zarażenie.
Lokal apteki nie jest wyposażony w szyby oddzielające od potencjalnego nosiciela, brak środków do dezynfekcji rąk oraz maseczek.
Tu bym zwróciła uwagę przełożonemu, żeby takie środki dostarczył. Tym bardziej, że teoretycznie powinno być łatwo, bo powinny być na stanie samej apteki.
Teoretycznie powinno być na stanie, czyli powinno być w miarę łatwo uzyskać z hurtowni. Jeżeli tych zakażeń będzie coraz więcej, będzie chorować coraz więcej ludzi.
Jeżeli w aptekach nie zostaną zapewnione farmaceutom bezpieczne warunki pracy. Czy wstawienie prowizorycznej szyby - może to jest możliwe w niektórych przypadkach.
W części aptek są drzwiczki, przez które można wydawać leki - może w ten sposób. Tak. To też jest bardzo dobry pomysł.
Czy zapewnienie rękawiczek jednorazowych. Niektóre sieci handlowe już je stosują. Jeżeli nie będzie takich warunków wprowadzonych, na podstawie przepisów, o których mówiłam, pracownik może się powstrzymać od świadczenia pracy.
Powinien poinformować o tym niezwłocznie przełożonego, że z takiej przyczyny powstrzymuje się od świadczenia pracy.
16 reakcji
1
9
6
Podziel się
Komentarze (6)
17-03-2020
MamaGdzie można zgłosić ze w pracy niema środków antybakteryjnych i dodam że dwie osoby są na kwarantannie
zobacz więcej komentarzy (6)
bCYwiLaF
KOMENTARZE
(6)
Mama
6 miesięcy temu
Gdzie można zgłosić ze w pracy niema środków antybakteryjnych i dodam że dwie osoby są na kwarantannie
Klaudia
6 miesięcy temu
Standardowy polski zakład pracy! Zero środków do dezynfekcji, zero masek, rękawiczek, wielka hala produkcyjna, nie pozwalają brać zaległych urlopów, bagatelizują kompletnie sprawę mimo że 70% pracowników to osoby po 45 roku życia, a w większości emeryci! Tak wyglądają standardy mniejszych firm i nikt z tym nic nie robi!
taka jedna...
6 miesięcy temu
Niestety u mnie w zakładzie pracy nie ma płynów dezynfekujących...masakra....klamki nie są na bieżąco myte bo nie ma czym...brak rękawiczek ochronnych a obsługuję płatności w gotówce...
bCYwiLaX
Najnowsze komentarze (6)
NEMO
6 miesięcy temu
NIE MA ZADNYCH PLYNOW NAWET CIEPLEJ WODY I MYDLA
Mama
6 miesięcy temu
Gdzie można zgłosić ze w pracy niema środków antybakteryjnych i dodam że dwie osoby są na kwarantannie
Marysia
6 miesięcy temu
U nas w pracy też pracodawca ma w nosie ochronę pracowników . Pracuję w kwiaciarni i mamy kontakt z różnymi ludźmi. Nie liczy się człowiek tylko kasa.
taka jedna...
6 miesięcy temu
Niestety u mnie w zakładzie pracy nie ma płynów dezynfekujących...masakra....klamki nie są na bieżąco myte bo nie ma czym...brak rękawiczek ochronnych a obsługuję płatności w gotówce...
Klaudia
6 miesięcy temu
Standardowy polski zakład pracy! Zero środków do dezynfekcji, zero masek, rękawiczek, wielka hala produkcyjna, nie pozwalają brać zaległych urlopów, bagatelizują kompletnie sprawę mimo że 70% pracowników to osoby po 45 roku życia, a w większości emeryci! Tak wyglądają standardy mniejszych firm i nikt z tym nic nie robi!
T.
7 miesięcy temu
Zapewnienie środków dezynfekujących pracownikom i profilaktyka w tym zakresie leży w interesie samego przedsiębiorcy. Tylko głupiec zbagatelizuje obecne zagrożenie jak się ostatnio pojawiło.
bCYwiLbr
bCYwiLay
bCYwiLby
bCYwiLbz