bGyNkGJg
bGyNkGJk
bGyNkGJo
programy
kategorie
bGyNkGJh

Nowe przepisy drogowe. Pieszy z pierwszeństwem, ale nie zawsze

Od 1 czerwca mają zacząć obowiązywać nowe przepisy Prawa o ruchu drogowym. Wprowadzają one m.in. pierwszeństwo dla pieszych, którzy zbliżają się do przeznaczonego dla nich przejścia. - W takich sytuacjach pieszy będzie miał bezwzględne pierwszeństwo, pod warunkiem że nie będzie korzystał na przykład ze smartfona lub innego urządzenia elektronicznego. Będzie też musiał zachować szczególną ostrożność - mówił w programie "Money. To się liczy" wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Co oznacza szczególna ostrożność? - Polega ona na tym, że najpierw koniecznie muszę upewnić się, czy mogę w sposób bezpieczny wejść na przejście dla pieszych - podkreślał gość programu "Money. To się liczy".

Tranksrypcja:Właśnie w ramach zwiększania tej świadomości wytłumaczmy, co...
rozwiń
przed pojazdem, który jedzie. Czy on w każdym momencie będzie mógł wejść po prostu z ulicy
na pasy i powiedzieć: no ja miałem pierwszeństwo, drogi kierowco, proszę mi ustąpić? Nie,
panie redaktorze, tak nie będzie. Pieszy będzie miał pierwszeństwo w momencie wchodzenia
na przejście dla pieszych, ale pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności i pod warunkiem,
że nie będzie w tym momencie korzystał z telefonów komórkowych albo innych urządzeń elektronicznych.
Tak wygląda dokładny przepis i w takim duchu będziemy uświadamiać pieszych o obowiązkach,
które mają wypełnić, chcąc bezpiecznie przejść na drugą stronę jezdni. Ale co to znaczy dokładnie,
to zachowanie szczególnej ostrożności? Jakby mógł pan wytłumaczyć? Czy wbiegnięcie na przykład to jest, rozumiem, że niezachowanie
szczególnej ostrożności? Jak niepopatrzenie lewo, prawo, jeszcze raz lewo, to też jest niezachowanie takiej szczególnej
ostrożności. Jak to zdefiniować? No bo tak jak pan mówi, to jest raczej duch niż twardy przepis.
Zachowanie szczególnej ostrożności polega na upewnieniu się, że mogę w sposób spokojny, nieskrępowany,
ale przede wszystkim bezpieczne, przejść na drugą stronę jezdni. Niektórzy mówią, że to jest złapanie
takiej wzrokowej relacji między pieszym a kierowcą. Pieszy widzi nadjeżdżającego
kierowcę i widzi, że on hamuje, widzi, że on swobodnie może przed pasami
zahamować i tym samym ustąpić mu pierwszeństwa i wtedy wchodzi,
bezpiecznie przechodzić na drugą stronę jezdni. Chociaż to, o czym pan powiedział - lewo, prawo, lewo to przecież
pamiętamy z lat naszego dzieciństwa i nauki czy to w przedszkolu, czy w szkole. Jestem przekonany,
że ta nauka nadal w taki sposób się odbywa, no bo to najprostszy przekaz do dzieci, a czym
skorupka za młodu nasiąknie, jest takie też polskie powiedzenie. Będziemy, tak jak powiedziałem, stawiać
na działanie edukacyjne, na działania promujące właściwe i dobre postawy na polskich drogach. Z tej zasady nie rezygnujemy,
mimo że przepisy się zmieniają, tak? Ta zasada niech nadal obowiązuje, na wszelki wypadek lewo, prawo, lewo - stosujmy.
29 reakcji
2
15
12
Podziel się
bGyNkGJj
Komentarze (12)
06-02-2021
kierowca
Panie viceministrze R.Weber, cieszy się na to że wielu w wielu z tych ludzi uderzy samochód? Mała cześć umrze, duża część będzie poważnie ranna z wieloletnim kalectwem, a...Czytaj całość
zobacz więcej komentarzy (12)

Programy Wirtualnej Polski

bGyNkGJt
KOMENTARZE
(12)
kierowca
2 lata temu
Panie viceministrze R.Weber, cieszy się na to że wielu w wielu z tych ludzi uderzy samochód? Mała cześć umrze, duża część będzie poważnie ranna z wieloletnim kalectwem, a największa będzie mniej poszkodowana. Dodatkowo kierowcy będą przeżywać psychiczną traumę na lata i będą mieli uszkodzone samochody. Globalny wynik będzie np. taki: 5000 więcej wypadków rocznie na przejściach z dramatycznymi konsekwencjami dla pieszych, kierowców i ich rodzin. Sprawy odszodowawcze i cywilno-karne bedą się ciągnąć latami. Prawnicy już panu bardzo dziękują. Ale cały kraj straci potencjał rozwoju gospodarczego liczony czasem na 50mln godzin przez rok. Roczna strata czasu i utraconych korzyści tylko z jednego roku szacuję na 10mld.zł. A część z tego będzie się kumulować z powodu śmierci i trwałego kalectwa. A wszystko przez to, że część z was rządzących nie rozumie podstaw fizyki ze szkoły podstawowej. Pieszy by się zatrzymać potrzebuje 0,3m a samochód z czasem reakcji kierowcy 3-20m - zależnie od sytuacji, kierowcy i pojazdu. Jeszcze macie czas by zatrzymać to szaleństwo generowania nieszczęść ludzkich i strat dla Polski na pokolenia.
Xyh
2 lata temu
Tak tak, więcej praw dla baranow którzy poruszać się nie powinni bez psa przewodnika.
Driver
2 lata temu
Pieszych w Polsce powinno się zmusić do bezwzględnego upewnienia się czy mogą wejść na przejście, bo wymuszają już teraz na kierowcach , aby ci przepuszczali ich , niezależnie od warunków atmosferycznych, pory dnia, natężenia ruchu, czy infrastruktury pozwalającej kierowcy zauważyć gamonia z nosem w komórce, mającego dodatkowo na pustym łbie kaptur, który skutecznie uniemożliwia mu ogląd sytuacji! Nasz rząd jak zwykle zapatrzony na zachód i jak zwykle nie dostrzegający istotnych różnic pozwalających na wprowadzenie pewnych przepisów- vide rowerzyści!!
bGyNkGJL
zebra
2 lata temu
PIESI POWINNI BYĆ ZOBLIGOWANI DO PODNIESIENIA ŁAPY NA ZNAK, ŻE PRZYGOTOWALI SIĘ DO PRZEJŚCIA. ŁAPKA W GORĘ I KIEROWCA WIDZI , ZE TEN WIE CO ROBI, ŻE SKUPIA SIĘ, A NIE JAK BARAN POD KOŁA. CZASEM JEST ŚLISKO I NAWET 20 METRÓW OD PRZEJSCIA TRUDNO ZAHAMOWAĆ, CZASEM JEST TO GWAŁTOWNE. PIESI NIECH URUCHOMIĄ WYOBRAŹNIE. ZWŁASZCZA ZIMĄ, UBRANI NA CZARNO, A WBIEGA PROSTO POD KOŁA A POTEM LAMENTY.
FFF
2 lata temu
To od kiedy pociągi będą zatrzymywać się przed przejazdami, by przepuścić samochody?
Najnowsze komentarze (12)
cyhcthguhf
2 lata temu
Tzw uawodawca czyli skretyniały poseł cierpiacy na przedwczesny wytrysk trochę odleciał i stąd taki przepis
Olka
2 lata temu
I jeszcze jedno chcę dodać ze przechodzacymi przez ulice sa starsi ludzie nie maja komorek tylko sa powolni problem zatrzymac sie przed padami
No, no
2 lata temu
A co tymi pieszymi z słuchawkami w lub na uszach? Ci nie mają telefonu na wierzchu, a jednak nie uważają, bo są skoncentrowani na rozmowie. Jak takiego traktować ? Najechać czy przepuścić?
Olka
2 lata temu
Czyli nie powinno byc pieszych? Czy jak ? Raz jestem pieszym raz kierowca ludzie myslec dzis za kierownica jutro robie zakupy i przechodzę przez ulice
Macono
2 lata temu
Piesi nie myślą wchodząc na jezdnię... Kaptury na głowach... Nawet się nie spojrzą czy noc nie jedzie... Totalna ich głupota... Uważam że byłoby mniej wypadków gdyby to samochody miały zawsze pierwszeństwo.. A tak barany leza kiedy chcą... Jedzie auto, za nim pusto ale pieszy już nie poczeka sekundy by auto przejechało tylko włazi bo jak to on ma pierwszeństwo..
Qwer
2 lata temu
Kto to wymyślił ? Najgłupszy przepis jaki koedykolwiek powstał.
FFF
2 lata temu
To od kiedy pociągi będą zatrzymywać się przed przejazdami, by przepuścić samochody?
kierowca
2 lata temu
Panie viceministrze R.Weber, cieszy się na to że wielu w wielu z tych ludzi uderzy samochód? Mała cześć umrze, duża część będzie poważnie ranna z wieloletnim kalectwem, a największa będzie mniej poszkodowana. Dodatkowo kierowcy będą przeżywać psychiczną traumę na lata i będą mieli uszkodzone samochody. Globalny wynik będzie np. taki: 5000 więcej wypadków rocznie na przejściach z dramatycznymi konsekwencjami dla pieszych, kierowców i ich rodzin. Sprawy odszodowawcze i cywilno-karne bedą się ciągnąć latami. Prawnicy już panu bardzo dziękują. Ale cały kraj straci potencjał rozwoju gospodarczego liczony czasem na 50mln godzin przez rok. Roczna strata czasu i utraconych korzyści tylko z jednego roku szacuję na 10mld.zł. A część z tego będzie się kumulować z powodu śmierci i trwałego kalectwa. A wszystko przez to, że część z was rządzących nie rozumie podstaw fizyki ze szkoły podstawowej. Pieszy by się zatrzymać potrzebuje 0,3m a samochód z czasem reakcji kierowcy 3-20m - zależnie od sytuacji, kierowcy i pojazdu. Jeszcze macie czas by zatrzymać to szaleństwo generowania nieszczęść ludzkich i strat dla Polski na pokolenia.
bGyNkGJD
Xyh
2 lata temu
Tak tak, więcej praw dla baranow którzy poruszać się nie powinni bez psa przewodnika.
Kierowca też
2 lata temu
W cywilizowanych krajach nie ma czegoś takiego jak wymuszanie pierwszeństwa przez pieszego. To kierowca ma zakładać, że pieszy chce przejść przez jezdnię, zwolnić, obserwować itd. Pooglądajcie sobie statystyki wypadków w innych, cywilizowanych krajach, a potem piszcie jak wyżej. No ale nie bierzcie pod uwagę statystyk z Rosji, Ukrainy i innych Bangladeszów.
zebra
2 lata temu
PIESI POWINNI BYĆ ZOBLIGOWANI DO PODNIESIENIA ŁAPY NA ZNAK, ŻE PRZYGOTOWALI SIĘ DO PRZEJŚCIA. ŁAPKA W GORĘ I KIEROWCA WIDZI , ZE TEN WIE CO ROBI, ŻE SKUPIA SIĘ, A NIE JAK BARAN POD KOŁA. CZASEM JEST ŚLISKO I NAWET 20 METRÓW OD PRZEJSCIA TRUDNO ZAHAMOWAĆ, CZASEM JEST TO GWAŁTOWNE. PIESI NIECH URUCHOMIĄ WYOBRAŹNIE. ZWŁASZCZA ZIMĄ, UBRANI NA CZARNO, A WBIEGA PROSTO POD KOŁA A POTEM LAMENTY.
Driver
2 lata temu
Pieszych w Polsce powinno się zmusić do bezwzględnego upewnienia się czy mogą wejść na przejście, bo wymuszają już teraz na kierowcach , aby ci przepuszczali ich , niezależnie od warunków atmosferycznych, pory dnia, natężenia ruchu, czy infrastruktury pozwalającej kierowcy zauważyć gamonia z nosem w komórce, mającego dodatkowo na pustym łbie kaptur, który skutecznie uniemożliwia mu ogląd sytuacji! Nasz rząd jak zwykle zapatrzony na zachód i jak zwykle nie dostrzegający istotnych różnic pozwalających na wprowadzenie pewnych przepisów- vide rowerzyści!!
bGyNkGKf
bGyNkGJm
bGyNkGKm
bGyNkGKn