bCPHmtwA
bCPHmtwE
bCPHmtwI
bCPHmtwB

Odkryli i sfotografowali nowy układ planetarny. Pierwsze takie zdjęcie w historii

Naukowcy z Holandii pierwszy raz uchwycili układ dwóch dużych planet, które krążą wokół młodej gwiazdy, przypominającej Słońce. Układ z gwiazdą TYC 8998-760-1 znajduje się 300 lat świetlnych od Ziemi. TYC 8998-760-1 liczy zaledwie 17 mln lat, dla porównania Słońce 4,6 miliarda lat. Jedna z planet układu okrąża swoją gwiazdę na dystansie 160 razy większym, niż odległość Ziemi od Słońca. Planeta układu, bliższa nam, jest ok. 14 razy większa od masy Jowisza. Druga ok. 6 razy. Ich orbity są stabilne. Odkrycie daje wgląd w układ podobny do naszego Układu Słonecznego. Ten jest jednak na wczesnym etapie ewolucji. Obserwacje TYC 8998-760-1 nie były łatwe. Młode planety są dużo cieplejsze, można je dostrzec dzięki podczerwieni. Emisja podczerwieni gwiazdy wokół której krążą planety jest tak silna, że trzeba było ją zablokować, by dostrzec planety. Odkrycia dokonano dzięki Ekstremalnie Wielkiemu Teleskopowi VLT Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO).

wer2a na ziemi wygrywa coronawirus

bCPHmtwN
Napisz komentarz

wer2a na ziemi wygrywa coronawirus

23-07-2020

Foto szopkaTo na pewno był Zenek z synem. Oni mieli analogowego Zenita.

23-07-2020