Odkryli rzadką czarną dziurę. Rozbłysk gamma ujawnił coś zaskakującego

To może być brakujące ogniwo, którego szukano latami. Naukowcy z Uniwersytetu Monasha i Uniwersytetu z Melbourne odkryli rzadką czarną dziurę o średniej wielkości. Jej masa to ok. 55 tys. mas Słońca. Nowa czarna dziura może być więc brakującym ogniwem między małymi, a supermasywnymi czarnymi dziurami. Do tej pory większość odkrytych czarnych dziur ma od 100 do 100 tys. mas Słońca. Żadna nie znajdowała się dotąd równo w środku tego przedziału. Prof. Eric Thrane z Uniwersytetu Monasha twierdzi, że może to być starożytny relikt i pierwotna czarna dziura, która powstała przed uformowaniem pierwszych gwiazd. Nowy okaz ujawnił wybuch promieniowania gamma we wczesnym wszechświecie, ok. 8 mld lat świetlnych od nas. Naukowy uważają, że tylko w naszej galaktyce znajduje się jeszcze ponad 40 tys. takich pośrednich czarnych dziur.

31-03-2021