No i czy są już jakieś konkrety, jeśli chodzi o redukcję w administracji państwowej?
Bo o tym wielokrotnie się mówił o w ostatnim czasie.
W tej chwili przepisy które są przyjęte już w poprzedniej ustawie i są jeszcze pewne regulacje wprowadzane w kolejnych.
Pozwalają na to aby w bardziej elastyczny sposób zarządzać budżetem administracji publicznej i faktycznie żeby również ograniczać fundusz wpłac i wydatki na administrację publiczną.
I taki plan w tej chwili jest przygotowywany, natomiast to trzeba zrobić rozsądnie.
To trzeba zrobić w taki sposób aby z jednej strony usługi publiczne nie ucierpiały.
Ale z drugiej strony aby wykorzystać z jednej strony informatyzację.
A z drugiej strony ten czas kryzysu aby faktycznie jednak w sposób solidarny podejść z innymi branżami do tej... A kiedy ten plan? Kiedy te założenia mogą wejść w życie, panie ministrze?
Panie redaktorze, w tej chwili pracujemy nad tym, w związku z tym same przepisy prawa już weszły w życie.
Pozwalające na te ruchy. I w tej chwili poszczególne sektory administracji publicznej, mają przeanalizować jakie mogą oszczędności wprowadzić.
Czyli trwają jak rozumiem prace nad tarczą 4.0?
Nie. Tu nie chodzi już teraz w tej chwili o kwestię natury prawnej.
Tu chodzi o kwestię natury zarządczej, czyli w tej chwili podstawa prawna do tego aby ograniczyć wydatki w sektorze administracji publicznej, szeroko rozumianym są.
Natomiast są oczywiście pewne wyjątki, które są istotne w kontekście kryzysu, na przykład służba zdrowia takich ograniczeń nie będzie miała. Czy pracujecie panie ministrze nad taką tarczą 4.0?
Ja używam nazwy umownej, bo takie nazwy funkcjonują w mediach. Czy już raczej nie będzie kolejnych projektów pomocowych, nazywać tarczami?
Panie redaktorze, w ogóle nie jestem fanem kolejnych cyfr wokół tych tarcz.
Bo tych wiele zmian, to są kolejne etapy jednego wielkiego pakietu. No ja też nie, ale tak właśnie mówię, że umownie było.
I oczywiście tak jak pan premier mówił na początku, my jesteśmy cały czas otwarci na to aby kolejne zmiany wprowadzać
W procedowanej dzisiaj w Sejmie ustawie, są kolejne takie zmiany, na przykład dla branży transportowej pomoc.
W związku z tym, my cały czas będziemy szukać takich możliwości.
Ale największe instrumenty finansowe już w tej chwili są aktywne, w szczególności, tak jak wspomniałem wczoraj, uruchomiona tarcza finansowa.
Czy wcześniejsze zwolnienia z ZUS-u, czy wcześniejsze już też uruchomione, wsparcie dla dopłat dla miejsc pracy w poszczególnych przedsiębiorstwach.
A jaka jest ta konkretna pomoc, panie ministrze dla tych usług transportowych?
Tutaj są zmiany dotyczące między innymi kwestii związanych z przeliczeniem na wozokilometry.
Na dofinansowanie chociażby transportu kolejowego, po to aby odtwarzający się już później transport kolejowy, gdy zostanie zwiększony, nie miał problemu z finansowaniem.
W związku z tym te kluczowe linie kolejowe, czy kluczowy transport publiczny, autobusowy, otrzyma dodatkowe środki finansowe, tak aby nie trzeba było likwidować linii, które do tej pory łączyły poszczególne miasta.
I kiedy taka pomoc realnie wejdzie w życie? Kiedy ludzie ją odczują?
Jeżeli te przepisy zostaną szybko przyjęte przez Sejm, a liczymy na to, że to jest to posiedzenie Sejmu i że Senat nie będzie tym razem 30 dni procedował tej ustawy.
To ta pomoc możliwa będzie do uruchomienia właściwie w dniach następujących, po podpisaniu ustawy przez prezydenta.