Wspomnieliśmy tutaj trochę o tym CPK, ale poza infrastrukturą są także pociągi, które muszą jeździć po tych torach.
Wy macie jakiś plan, żeby to były polskie pociągi? I, żeby to były pociągi z logo bydgoskiej PESY?
Panie redaktorze, muszę pana zmartwić. Moją największą aktywnością w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej nie jest nadzorowanie rozwoju kolei.
Program operacyjny Infrastruktura i Środowisko podlega pod wiceministra Grzegorza Pudę i może stąd bliskość tutaj w nazwisku dała takie skojarzenia panu redaktorowi.
Pan na Twitterze ciągle chodzi, jakieś dworca otwiera, jakieś pociągi wypuszcza na tory, wstęgi przecina. Tak. Także sądziłem, że jednak pan jest żywotnie zainteresowany.
A, że jestem zainteresowany, to jak najbardziej, ale przechodząc pokrótce do szczegółów. To oczywiście. Po pierwsze, w ostatnich latach większość remontów taboru kolejowego jest realizowana przez PES.
To jest jakby pierwsza informacja, że nam udaje się - w ramach oczywiście konkurencyjnego postępowania - tak porozumiewać się i tak klarować te zamówienia, żeby one odpowiadały oczekiwaniom i możliwościom PESY, która później je realizuje.
Ostatnio chociaż podaliśmy 83 składy, które były pewnego rodzaju modernizacją, ale jak popatrzymy na nie, to tak naprawdę była to odbudowa w 90% nowych składów, nowych wagonów.
I to, w jakim standardzie PESA je oddaje jest bardzo budujące, bo tam jest naprawdę wszystko, nie mamy się czego wstydzić.
Od oczywistej klimatyzacji po internet szerokopasmowy, po wszelkie wygody, które wiążą się z bezpiecznym i wygodnym przejazdem koleją.
I to się przekłada, bo my możemy w wiele rzeczy inwestować z punktu widzenia środków europejskich na kolei, ale to tak naprawdę klient, pasażer odpowie czy te inwestycje były właściwe i we właściwym kierunku.
I jaka jest odpowiedź pasażerów i klientów Polaków? No taka, że systematycznie w Polsce w tempie dwucyfrowym rośnie zainteresowanie podróżowaniem koleją.
I to jest papierek lakmusowy tego, że my powinniśmy w kolejnej perspektywie zmierzać w kierunku rozwoju kolei. Tak jak jest w Europie, jest to środek komunikacji dominujący.
U nas jeszcze nie, bo mamy zupełnie inne przyzwyczajenia też ta infrastruktura kolejowa była niewystarczająca.
Program kolej plus, krajowy program kolejowy, to są programy, które w perspektywie kilku lat dokonają rewolucji na kolei.
I wiele miast, które nawet nie miały dostępu do kolei, które nie mogły pomimo oczywistych plusów tego rodzaju komunikacji, nie mogły korzystać z kolei, niedługo będą mogły.