Pływały w miejskim akwarium. Naukowcy odkryli nowy gatunek

Przez ponad 20 lat nikt na to nie wpadł. Dwie płaszczki trzymane w lokalnym akwarium w Japonii okazały się być nieodkrytym dotąd gatunkiem. Zwierzęta były częścią miejskiego akwarium w mieście Kagoshima, w południowej Japonii. Do tej pory uważano, że należą one do ryb z rodziny rochowatych, rzędu rajokształtnych. To płaszczki o cechach zbliżonych do rekinów. Pływały na dnie zbiornika i były mało aktywne. Badania japońskich naukowców wykazały, że płaszczki z miejskiego akwarium mają jednak bardziej okrągłą głowę i płetwy grzbietowe oraz czarne plamki na płetwach piersiowych. Eksperci uznali, że to nieznany wcześniej gatunek i nazwali go Rhynchobatus mononoke, nawiązując członem nazwy do ducha z japońskiej kultury. Ustalono, że nowy gatunek wydaje się być endemicznym dla południowej Japonii. To pierwszy przypadek odkrycia nowej płaszczki w tym kraju od dekady. Na świecie występuje ok. 630 różnych gatunków płaszczek, podzielonych na 18 rodzin.

20-10-2020