programy
kategorie

Zmiany w VAT - co powinien wiedzieć przedsiębiorca

Rząd uszczelnia system podatkowy. Wszystkie faktury o wartości powyżej 15 tysięcy złotych będą wypłacane na dwa rachunki – jeden tylko do obsługi podatku VAT. Dodatkowo za zły opis faktur przedsiębiorcom grozić będą wysokie kary. Jak ich uniknąć - radzą eksperci podczas naszego webinaru.

Tranksrypcja:Sebastian Ogórek. To jest webinar, który organizujemy razem ...
rozwiń
Dzień dobry.
Oraz Daniel Pindor - mBank. Dzień dobry.
Dzień dobry.
Gorący temat split paymentu
i białej listy podatników,
którym żyją
wszyscy polscy przedsiębiorcy w tej chwili
mam wrażenie, nawet tutaj przed wejściem do studia
jeden z takich przedsiębiorców, rozmawialiśmy z nim i on dopytywał tutaj panów ekspertów i chcemy, żeby
dzisiaj te wszystkie wątpliwości związane ze
split paymentem wyjaśnić,
więc może na początku zacznijmy od tych podstaw:
Co to jest ten split payment? Proszę bardzo.
Split payment to
można powiedzieć coś nowego, nowy format płatności za faktury.
Split payment to mechanizm podzielonej płatności, który jest wykorzystywany
przez część podatników vatowskich do płatności za faktury, właściwie przez część klientów
przez część klientów firmowych.
Mechanizm podzielonej płatności
zobowiązał w 2018 roku
banki do otwarcia dodatkowych rachunków
VAT dla przedsiębiorców.
Każdy przedsiębiorca niezależnie od tego,
czy jest podatnikiem vatowskim
czy nie jest
musiał mieć otwarty i aktywny rachunek vatowski.
Służy on temu, aby
przy specjalnej formatce
płatności
za fakturę
można było
przekazać
część netto tej
faktury na rachunek bieżący,
a część vatowską na dedykowany
specjalnie prowadzony ku temu rachunek vatowski.
To dopytam jeszcze
biała lista,
żebyśmy mieli już zamknięte te definicje.
Biała lista to jest
wykaz podatników podatku VAT,
ona obowiązuje od
1 września bieżącego roku,
natomiast zastąpiła 3 takie wykazy podatników, które już mieliśmy,
z których podatnicy mogli już korzystać.
Był to wykaz podatników, którzy zostali wykreśleni w rejestru VAT, czyli tacy, którzy
zostali pozbawieni
statusu podatnika VAT czynnego
oraz podatników, którym odmówiono takiej rejestracji
i to była tak zwana czarna lista.
Oprócz tego wykaz podatników, którzy zostali przywróceni do rejestru
no i wykaz podatników VAT czynnych.
Na dzisiaj biała lista jest więc wykazem podatników, w którym możemy
sprawdzać szereg informacji na ich temat,
w tym ten, który najbardziej będzie nas interesował
od początku przyszłego roku czyli
rachunek bankowy, rachunek rozliczeniowy, na który powinno się
dokonywać płatności vatowskich.
Wiemy już o tym, o czym będziemy dzisiaj rozmawiali, to gorąca prośba do widzów. Jeśli mają państwo
jakieś pytania,
wątpliwości,
zastanawiają się jak ten split payment
stosować w Polsce,
z kontrahentem zza granicy,
czy trzeba założyć konto, czy nie trzeba zakładać takiego konta,
jak te formalności załatwiać
z bankiem, czy można mieć
konto osobiste, czy trzeba mieć rachunek
firmowy? O tym wszystkim będziemy mówili, ale jeśli mają państwo
jakieś wątpliwości jesteśmy na stronie głównej Wirtualnej Polski,
jesteśmy także na Facebooku. Można tam zadawać
pytania, my będziemy je czytać,
i zadawać
naszym ekspertom. To teraz tak na początek.
Jakie największe trudności dzisiaj są
związane właśnie z tym wprowadzeniem split payment?
Największą trudnością po
wprowadzeniu split payment było gromadzenie się środków na rachunkach vatowskich.
W pierwotnej wersji
ustawy, która obowiązuje od 2018 roku
podatnicy, którzy przyjmowali przelewy w
mechanizmie podzielonej płatności
tworzyli sobie tak zwaną górkę na rachunku vatowskim, bo mieli ograniczoną możliwość wykorzystywania tych środków
zdeponowanych na rachunku vatowskim.
Można było te środki zużyć
A) albo na płatność podatku VAT
B) albo za płatność za fakturę
lub wersja C)
można było zawnioskować do Urzędu Skarbowego o uwolnienie
tych środków z rachunku vatowskiego
do normalnego obrotu na rachunek bieżący. Ale rozumiem, że najczęściej było tak, że mieliśmy swoje konto firmowe, na którym mieliśmy
środki, którymi mogliśmy obracać
i to konto VAT, na którym pieniądze rosły, bo akurat nie płaciliśmy
żadnego VATu, a ono nie było, ani oprocentowane, ani nie mogliśmy w żaden sposób z tego skorzystać.
Mogliśmy na te trzy sposoby, o których powiedziałem skorzystać.
Teraz wraz z wejściem nowelizacji ustawy
to się zmieni. Będziemy mieli szersze spektrum możliwości wykorzystania tych środków z rachunku vatowskiego.
W jaki sposób dokładnie? Tutaj dopytam jeszcze.
Tak jak tutaj
pan Daniel wspomniał
wcześniej było tak, że
można było wykorzystać w dosyć wąskim zakresie te środki.
Aktualnie, znaczy od tego jak wejdą w życie przepisy dotyczące split payment czyli od 1 listopada,
te środki będzie można wykorzystać także na zapłatę
cła, akcyzy,
podatków dochodowych,
sankcji vatowskich, a także na zapłatę
składek na ubezpieczenie.
Rozumiem Panie Danielu, że to jest duża zmiana
że to spowoduje to, że
te środki nie będziemy mieli tam
po prostu górki.
Tak to pozwoli poprawić
płynność finansową
firm, ponieważ to
spectrum zobowiązań podatkowych lub zusowskich jest szersze
i będzie nam łatwiej jako
przedsiębiorcom wykorzystywać te środki z rachunku vatowskiego,
ale to jest jakby pierwsza zmiana, która nas czeka w kontekście
listopada.
Kolejna jest taka, że będziemy mogli wykonywać przelewy z wykorzystaniem środków z rachunku vatowskiego,
nie tylko płacąc za
jedną fakturę.
Dotychczas możliwość
wykorzystania środków w mechanizmie podzielonej płatności
odbywała się tak, że mogliśmy zapłacić za jedną fakturę jednym przelewem.
Ta zmiana, która wchodzi od listopada umożliwi również regulowanie płatności
za kilka faktur z danego okresu.
Jak to będzie zorganizowane już w samej bankowości?
Załóżmy, że
1 listopada wybija, ja chcę sobie zapłacić
ten przysłowiowy już ZUS,
wchodzę na swoje konto,
wybieram, że płatność
do ZUS i wtedy co? Ja będę musiał zaznaczyć, z którego konta będzie mi się to pobierało?
Bo może będę chciał jednak z tego firmowego, a nie
vatowskiego, czy jednak najpierw ściągnie mi z VATu, a dopiero później ewentualnie uzupełnię jeśli będzie brakowało środków
o tą brakującą kwotę.
Sam mechanizm działania mechanizmu podzielonej płatności
będzie taki sam,
czyli tak jak wyglądało to do tej pory w
bankowości internetowej
w przypadku płatności do przelewów do Urzędu Skarbowego, przelewu za VAT.
W pierwszej kolejności
ustawa obliguje banki do tego, żeby
sama formuła przelewu czerpała
środki w pierwszej kolejności z rachunku vatowskiego.
Dopiero gdy braknie
na daną kwotę przelewu środków
na rachunku vatowskim zostanie
ona zaczerpnięta bezpośrednio już
z rachunku bieżącego na dobranie
i z tego rachunku, który jest
oczywiście powiązany z tym rachunkiem vatowskim.
Należy pamiętać, że
rachunek vatowski zawsze istnieje w powiązaniu z jakimś rachunkiem bieżącym.
To teraz kluczowa sprawa, czy każda firma w Polsce musi się jakoś
do tego split payment przygotować?
Musi coś zrobić,
musi pójść do jakiegoś urzędu, do banku i coś zrobić takiego, żeby móc
po tym 1 listopada funkcjonować?
Nie, tak naprawdę z 1 lipca 2018 roku
wszyscy klienci mieli otwarte rachunki vatowskie.
Nawet jeśli ktoś nie był vatowcem, a posiadał rachunek bieżący,
czyli taki typowy, firmowy rachunek nie rachunek
rozliczeniowo-oszczędnościowy, jaki wykorzystujemy w życiu prywatnym,
to ten klient taki rachunek posiada. Jeśli staje się vatowcem, albo
staje się płatnikiem faktury vatowskiej, która będzie oznaczona, że ona
musi być opłacona w mechanizmie podzielonej płatności
to będzie mógł korzystać z odpowiednich formatek przelewów w bankowości internetowej
i będzie mógł korzystać z tego rachunku, który ma
już teraz w dyspozycji.
Zwrócę się do pana Tomasza, a co jeśli ta osoba nie miała dotąd rachunku firmowego,
korzystała no bo jako prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą
z rachunku takiego prywatnego.
Czy ona także będzie mogła
normalnie funkcjonować po tym 1 listopada?
Po tym 1 listopada jak najbardziej, ponieważ
nie będzie to miało zasadniczo wpływu
na transakcje, które dotyczą split payment, tak jak tutaj już
zostało powiedziane, natomiast będzie ona miała
w cudzysłowie problem od 1 stycznia, bowiem
rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe nie będą uwzględniane na
białej liście podatników, w związku z tym
osoba, która na potrzeby prowadzenia swojej firmy
korzysta z takiego rachunku dzisiaj
nie będzie uwzględniona na tej liście, znaczy nie tyle osoba co ten rachunek na tej liście się nie znajdzie.
W związku z tym
w szczególności dotyczy to małych przedsiębiorców,dddddd
prawdopodobnie będą zmuszeni do tego tak rynkowo,
ponieważ inni przedsiębiorcy będą się bali po prostu dokonać płatności na rachunek, który nie jest ujawniony w białej liście.
Będą zmuszeni do otworzenia rachunku rozliczeniowego.
Jeszcze jeden aspekt chciałbym tutaj dodać,
ponieważ od 1 listopada wchodzi tak zwany
częściowo obligatoryjny split payment
dla wybranych grup produktowych, które są na fakturze,
ponieważ ta skala będzie wzrastała więc pewnie będzie to dotyczyło
szerszej grupy klientów.
Więc oni zobligowani być może nie będą
natomiast gdy na potrzeby wykonywania działalności gospodarczej
dalej korzystają z rachunku
rozliczeniowo-oszczędnościowego tego
wykorzystanego do życia prywatnego,
ale zgłoszonego do Urzędu Skarbowego,
jako rachunku,
który jest związany z wykonywaniem działalności gospodarczej,
to gdy jeden z jego kontrahentów będzie chciał do niego zapłacić w splicie,
to on takiego przelewu nie otrzyma, ten przelew odbije się, ponieważ
mechanizm podzielonej płatności będzie szukał powiązanego rachunku vatowskiego. Jeśli go nie znajdzie
to w takim wypadku cały przelew wróci z powrotem do nadawcy.
W związku z tym bezpieczniej jest jednak już teraz
od listopada
prowadzić rachunek bieżący,
mając gwarancję, że jednak wpłyną do nas wszystkie płatności, na które oczekujemy.
Jedna kwestia.
Split payment w Polsce de facto już jest od lipca zeszłego roku, tak? Ale on był dobrowolny.
Firmy mogły zdecydować
czy chcą z niego korzystać czy nie.
Ale to powodowało to, że jeśli firma A chciała z tego korzystać
to kontrahent tej firmy A, czyli firma B
musiała też mieć takie konto, no bo gdzieś te pieniądze musiały powędrować.
Ile dzisiaj jest takich firm,
które już z tego split paymentu korzystają i dla nich to nie ma znaczenia?
Według danych Ministerstwa Finansów
w pierwszych trzech kwartałach
stosowanie split payment, czyli od 1 lipca do końca marca bieżącego roku
z rozliczenia w trybie split payment skorzystało 400000 firm, które dokonały
blisko 12 milionów transakcji,
a łączna wartość VATu z tych transakcji to jest 46 miliardów złotych.
Można powiedzieć, że są to
dość znaczące liczby, ale nieporównywalne z tym co będzie miało miejsce od 1 listopada.
Dobrze to kolejna sprawa, czyli ta biała lista.
Jeszcze o to dopytam. Do kiedy de facto mamy czas na założenie tego konta firmowego i czy tu banki
jakoś się specjalnie przygotowały na to?
Ograniczeń nie ma,
ponieważ po 1 stycznia 2020 roku również możemy nie posiadać rachunku firmowego,
rachunku bieżącego, natomiast konsekwencje ze
współpracy z takim podmiotem, który nie ma tego rachunku będą już wydaje się być dosyć poważne dlatego
jeżeli będziemy chcieli
wykonywać przelew na rachunek, który
nie znajduje się na tej
białej liście, a tam będą znajdowały się tylko i wyłącznie
rachunki firmowe,
no będą przewidziane określone sankcje.
Dobrze, to po kolei jeszcze o jedną rzecz dopytam.
Które dokładnie transakcje będą obligatoryjne?
Czy to jest kwestia branż,
czy to jest kwestia także kwoty na jaką trzeba
przelewać? Jak to dokładnie będzie wyglądało?
Obligatoryjnie płatności w trybie,
bo rozumiem, że pytamy, rozmawiamy o split payment.
Obligatoryjnie w trybie czy w mechanizmie podzielonej płatności
będą dokonywane te transakcje gdy
wartość faktury brutto czyli łączna kwota wskazana na fakturze przekroczy 15000 zł. Czyli kluczowa rzecz, musi być te 15000 zł.
Dokładnie tak i drugi warunek.
Przedmiotem dostawy lub usługi są towary lub usługi, które będą wymienione w załączniku
nr 15 do ustawy. I tu zaczynają się problemy. Co to znaczy załącznik? To przede wszystkim będzie branża elektroniczna,
węglowa,
części samochodowe,
złom. Tego typu branże.
W Polsce jest tak, że jak mamy hot-doga to on tam te części tego hot-doga są opodatkowane na
co najmniej cztery możliwe sposoby w zależności od tego czy
bułka ma datę przydatności 30 dni czy 7 dni.
A hot -dog jest z mięsa czy z czegoś innego.
Czy tutaj nie ma takich
problemów, że ludzie się będą po prostu gubili,
bo nie będą wiedzieli, czy tutaj jest obowiązkowy
ten split payment, czy nie jest obowiązkowy?
Nie ma takiego ryzyka?
Zdecydowanie takie ryzyko istnieje i to jest
jedna z tych rzeczy, które przedsiębiorcy powinni
jak najszybciej zrobić, czyli
zaudytować wewnętrznie swoją działalność
i sprawdzić czy przypadkiem nawet
w sposób taki, którego by się nie spodziewali
nie będą zobowiązani do właśnie dokonywania płatności w trybie split payment.
Przykładem mogą być też świadczenia kompleksowe,
na przykład naprawy dokonywane w warsztatach samochodowych.
Często jest to usługa naprawy
ale na nią składają się też części samochodowe,
które pod split payment będą podlegać.
W związku z tym należy to dokładnie zweryfikować, bo gdyby okazało się,
że taką usługę kompleksową trzeba podzielić
to już ta część, która dotyczy towaru
będzie podlegała pod split payment.
Dodatkowo jeszcze w takim przypadku taka faktura zawierająca
usługi lub towary
z tej listy, o której mówimy z załącznika nr 15
będzie musiała być
opatrzona stosowną adnotacją, że będzie to faktura,
która będzie podlegała płatności w mechanizmie podzielonej płatności.
I o to właśnie chciałem spytać, bo ja słyszałem, że na przykład folia stretch to też obowiązkowo podlega pod
split payment.
Wydawałoby się, że taki neutralny
z punktu widzenia podatku VAT produkt i jednocześnie stosowany też przez wiele firm.
Jeśli ktoś będzie taki towar zakupował, będzie
wystawiał taką fakturę, to co on musi
zrobić, żeby ta faktura wyglądała i była już taką fakturą split payment?
Tak jak powiedziałem na tej fakturze musi oznaczyć, że
ta faktura podlega właśnie mechanizmowi podzielonej płatności.
I to na wystawcy faktury
spoczywa obowiązek zweryfikowania
czy dany towar, dana usługa na tej fakturze
podlega temu obowiązkowi.
Dobrze. Teraz tak: część firm korzysta jednak i wystawia te faktury
jeszcze ręcznie,
pewnie niedużo.
Większość jednak korzysta z
różnego rodzaju programów
księgowych.
Czy one już są zaktualizowane i mają taką opcję, a co jeśli nie korzystamy w ten sposób
tylko korzystamy z takich analogowych rozwiązań?
Ciężko się wypowiadać na temat całego sektora oprogramowania, bo tu mamy bardzo szerokie spektrum dostawców usług.
Na pewno część firm jest dostosowanych natomiast warto sprawdzić swojego
dostawcę oprogramowania
czy faktycznie będzie taka furtka, taka usługa w tym oprogramowaniu,
która pozwoli automatycznie podpowiadać wystawcy faktury
czy oznaczać, czy nie oznaczać.
Natomiast to jest trochę złudne, ponieważ
i tak finalna odpowiedzialność
zawsze spoczywa na wystawcy faktury.
To ja pana Tomasza dopytam jaka tu jest sankcja?
Bo to jest w tej chwili dla mnie kluczowe.
Niestety sankcja jest i to znaczna,
bo to jest 30% wartości tego VATu
od towarów wymienionych
w tym załączniku, o którym już wcześniej wspomniałem.
Czyli de facto może się okazać, że będę musiał zapłacić o jedną trzecią więcej np. takiego vatu?
Zasadniczo tak. Za samo niezawarcie słów
mechanizm podzielonej płatności.
Za brak tej formułki.
Dokładnie tak.
Chociaż można się z tej odpowiedzialności zwolnić
poprzez dokonanie po prostu tej płatności
w trybie dobrowolnego split paymentu.
Dobrze, a jak załóżmy, że formułka jest, ale ja będę próbował, się upierał
zapłacić na zwykłe konto?
Nie wiem czy to będzie nawet fizycznie możliwe,
ale czy wtedy też będzie bez tych podzielonych płatności?
Czy wtedy też jest jakaś dodatkowa sankcja?
Sankcja za pominięcie split paymentu, czyli niedokonanie płatności tam gdzie taki obowiązek jest
istnieje natomiast no to ta sankcja dotyczy płacącego czyli nabywcy, a więc nie
wystawcy faktury. Natomiast wystawca faktury
odpowiedzialność będzie ponosił za
odpowiednie jej zformułowanie czyli zawarcie tych elementów, o których powiedzieliśmy wcześniej.
Przypominam, że możecie państwo zadawać pytania
jeśli chcecie na Facebooku oraz na stronie głównej Wirtualnej Polski.
Tam jest specjalny artykuł,
można wejść, zobaczyć, zadać pytanie i podpytać, a przyznam szczerze
że te komentarze, które się pojawiają głównie odnoszą się
do pewnej niechęci związanej
ze zmianami, ale jest jedno pytanie: czy coś zmieni się w serwisie banku w koncie VAT?
W samym serwisie bankowości internetowej w konstrukcji konta VAT
nie zmieni się nic.
Zmieni się tak naprawdę
tzw. background bankowy, który będzie dbał o to, żeby
płatność, która jest realizowana na przykład na potrzeby ZUSu,
albo na potrzeby podatku akcyzowego lub cła, żeby
potrafiła skorzystać z odpowiednich środków na rachunku.
Sama formatka nie zmieni się przelewu przelewu w mechanizmie podzielonej płatności.
Dalej będą pola: NIP, odbiorca,
alej będzie pole: numer faktury,
dalej będą dwie kwoty: kwota brutto i zawarta w tym kwota VAT.
Więc ta formatka zostanie taka sama,
natomiast zmieni się
możliwość korzystania z określonych formularzy podatkowych
ze środków na rachunku vatowskim.
Czyli to, co mówiliśmy, że będziemy mogli przelać te pieniądze np.
bezpośrednio na na przykład skłądkę
zusowską, a nie tylko i wyłącznie
zapłacić jakiś inny VAT.
Dobrze, a do pytam jeszcze o jedną rzecz. Czy numery rachunków się jakoś pozmieniają?
Nie, tutaj absolutnie nic się nie zmienia, klienci od 2018 roku te rachunki mają,
mają je aktywne.
Każdy przedsiębiorca, który otwiera nowo,
to ta sytuacja, która będzie związana z white listą,
z białą listą. Każdy przedsiębiorca, który
będzie otwierał rachunek firmowy
automatycznie będzie miał otwarty bezpłatny rachunek vatowski,
bo do tego nas obliguje ustawa.
Dobrze, ale jeśli już mówimy o tej white liście, o tej białej liście podatników.
Są pewnego rodzaju problemy,
dzisiaj my też na money.pl
o tym informujemy, z czego one wynikają
w funkcjonowaniu tej listy, bo ona
de facto jest od września
obligatoryjna będzie od 1stycznia. Warto zaznaczyć, że są dwa etapy. Pierwszy etap to jest ten 1 wrzesień gdzie
jest gromadzenie danych, początek funkcjonowania tej białej listy.
Natomiast od 1 stycznia 2020 roku
będą konsekwencje z tym związane.
I tu jakby mamy te dwa etapy, w pierwszym etapie
przedsiębiorcom zależy na tym już teraz, żeby
sprawdzić czy wszystkich rachunki znajdują się na tej liście, bo inaczej kontrahenci nie będą chcieli do nich wpłacić i ponieważ będą ryzykowali.
Natomiast w tej drugiej fazie już nastąpi pewne sankcjonowanie i konieczność już wykorzystywania
tej białej listy podatników. Czyli mamy te 4 miesiące na nauczenie się jak to wygląda bez ewentualnej sankcji karnej.
Wrócę jeszcze do tego pytania
dotyczącego tych problemów, z czego one wynikają? Myśmy chyba trochę wspomnieli o tych rachunkach
firmowych i rachunkach prywatnych. To jest chyba główny problem dzisiaj, tak?
To jest jeden z problemów natomiast te problemy wynikają
też z tego, że jest to dosyć duży system, który musi zacząć
krótko mówiąc działać.
Niektórzy podatnicy skarżą się na to, że ich rachunki nie są na białe liście, mimo że
powinny tam być, bo są rachunkami rozliczeniowymi,
albo, że jest tylko kilka z rachunków
spośród tych, które zostały zgłoszone.
I ten okres tej karencji pomiędzy 1 września, a początkiem nowego roku
będzie tym okresem kiedy ta lista ma się dotrzeć i zacząć funkcjonować.
Przepraszam jeszcze dopytam, to jest błąd po stronie Ministerstwa Finansów,
po stronie firm, nie wiem może
źle cyferki poprzestawiali? Jakieś czeskie błędy?
Trudno powiedzieć. Czeskie błędy się zdarzają myślę, że jest to
w dużej mierze jednak po stronie Ministerstwa Finansów,
bo to w Ministerstwie Finansów,
a w zasadzie u szefa KAS, bo to on prowadzi
white listę
i jest zorganizowanie tego systemu.
Ten system dopiero zaczyna działać mówiąc krótko
i to są takie problemy. A jeśli teraz patrząc na statystykę to
Ministerstwo Finansów twierdzi, że najczęstszym problemem niewidoczności rachunków
jest to, że są zgłoszone rachunki jednak indywidualne.
To jest duża skala?
No jest to spora skala, bo to jest liczone w setkach tysięcy rachunków na rynku polskim,
Należy te rachunki zaktualizować, należy poinformować Urząd Skarbowy
o nowej liście rachunków, ponieważ
do tej pory nie było żadnej regulacji, która mówiła
czy rachunek musi być indywidualny, czy firmowy
do prowadzenia biznesu.
Projekt białej listy wprowadza jednak ten rygor, że musi to być rachunek firmowy.
Warto też dodać, że
sama regulacja też nie jest idealna,
ponieważ nie uwzględnia na przykład rachunków wirtualnych.
Na przykład często prowadzonych przez
telekomy czy firmy energetyczne.
Także rachunków powierniczych czy depozytowych.
One po prostu nie są na białej liście.
Dobrze, to ja jeszcze dopytam właśnie o taką sytuację,
że ja jestem jednak nie takim dużym telekomem
tylko zwykłą firmą,
sprawdzam czy
ja jestem, żeby się upewnić, że moi kontrahenci będą mogli
te przepływy pieniężne prowadzić.
Sprawdzam - nie ma mnie tam. Co ja muszę zrobić wtedy?
W pierwszej kolejności gdzie to sprawdzić może zainteresuje naszych widzów.
To czy nasz rachunek znajduje się na takiej liście to możemy sprawdzić
na stronie Ministerstwa Finansów
podatki.gov.pl
Tam jest wyszukiwarka przedsiębiorców,
która albo po numerze NIP,
albo po numerze rachunku, albo nawet po nazwie
możemy wyszukać naszej firmy i tam jesteśmy w stanie wygenerować sobie odpowiednią listę rachunków,
które mieliśmy zgłoszone.
Jeżeli to były rachunki,
które banki potwierdziły,
że są to rachunki firmowe,
to one się wtedy znajdują na takiej liście.
Jeżeli klient tego nie umieścił
to musi zaktualizować tę informację w Urzędzie Skarbowym.
Czyli wybrać się fizycznie do Urzędu Skarbowego i tam
wpisać u pani Grażynki ten numer?
Nie do końca.
Jest furtka dla jednoosobowych działalności
gospodarczych, jest możliwość zrobienia
tego w pełni onlinowo na stronie CEIDG
Centralnej Ewidencji i Informacji o Działaności Gospodarczej.
Tam można takiej zmiany dokonać.
W przypadku pozostałych podmiotów
jest to jednak
związane z koniecznością wizyty w
Urzędzie Skarbowym
i wypełnienia w zależności od formy prawnej formularza NIP2, NIP7,
NIP8, którym aktualizujemy numery rachunków.
Dobrze, ale rozumiem że w 99.9% przypadków jednak
to jak gdyby bank przekazuje te informacje
do Ministerstwa. Odwrotnie.
To Urzędy Skarbowe przekazały swoją bazę do szefa Krajowej Administracji Skarbowej,
który zwalidował te rachunki
z listą rachunków,
które otrzymują codziennie w zrzutach od banków
tzw. kanałem.
Ale wtedy jest tak zwane
porównanie tych dwóch baz
i klienci i szef Krajowej Administracji Skarbowej
listuje tylko i wyłącznie te rachunki, które się
potwierdziły w bankach, że są to rachunki faktycznie firmowe.
Najważniejsze dla mnie jako przedsiębiorcy jest to, że rozumiem, że odbywa się to automatycznie
i w tych 99,9% przypadków ja nic nie muszę robić po prostu jestem tam na
tej białej liście, ale na wszelki wypadek lepiej wejść na tą stronę Ministerstwa Finansów sprawdzić, skontrolować,
a jeśli nie no to pani Grażynka.
Tak szczególnie gdy mamy konta w więcej niż jednym banku, bo mogliśmy zgłosić jeden
z rachunków, o drugim zapomnieliśmy, a chcemy, żeby oba
widniały na takiej liście
należy w takim wypadku sprawdzić
czy wszystkie nasze rachunki firmowe znajdują się na takiej liście.
Czy są jakieś wyjątki, jakieś firmy, jakieś rodzaje działalności, które pod split payment i białą listę nie podlegają?
Gdzieś takie rzeczy się jeszcze uchowały, czy to już jest tak szczelny system,
że dzisiaj wszyscy muszą się dostosować?
Jeżeli chodzi o białą listę to nie.
Generalnie na białej liście będą uwzględniane rachunki wszystkich podatników VAT
natomiast jeśli chodzi o split payment
tutaj będzie on stosowany w przypadku tych przede wszystkim branż, a w zasadzie od towarów i usług które są wymienione
w tym konkretnym załączniku, więc jeżeli tam
nie handlujemy tego rodzaju towarami, albo nie świadczymy tego rodzaju usług,
albo nie kupujemy tego rodzaju usług, bądź towarów, bo też może to być
sposób na to, żebyśmy musieli trochę w tym systemie funkcjonować,
no to wówczas split payment nie będzie nas dotyczył.
Jest taki jeszcze jeden szczególny przypadek czyli zwolnienie podmiotowe, czyli
podatnicy tzw. mali czyli tacy, którzy nie mają sprzedaży powyżej 200000 rocznie
nie będą w mechanizmie podzielonej płatności,
z tego oczywistego względu, że są zwolnieni z VATu.
Dobrze, jest taki scenariusz, w którym
ustawodawca może nie narzucać w firmie
korzystania z mechanizmów podzielonej płatności,
ale mogą to zrobić jego kontrahenci.
Jeżeli jego kontrahenci będą wpłacali mu
w tym trybie środki, to ta górka środków, o których rozmawiamy
będzie rosła na rachunku vatowskim
i żeby przedsiębiorca mógł
wykorzystać te środki
będzie chciał również płacić innym
w tej metodzie. I to będzie taki efekt śnieżnej kuli, która będzie
napędzała rynek do korzystania z tej formy płatności.
Bądź też pozostać przy przeznaczaniu tych środków na
regulowanie zobowiązań publicznoprawnych.
Ja jeszcze o jedną rzecz dopytam, pani Ewa też tutaj pyta.
Myśmy o tym mówili ale lepiej się upewnić.
Rozumiem, że mpp czyli mechanizm podzielonej płatności, ten split payment
obowiązuje od 1 listopada i dotyczy towarów z załącznika nr 15 i powyżej kwoty 15000 zł.
Tak, to muszą być dwa warunki spełnione
15 000 i ten załącznik numer 15.
15 000 kwoty na fakturze.
Tu faktura jest istotna.
Licząc kwoty faktury brutto.
Ok, dobrze.
To ja jeszcze do pytam o jedną rzecz.
Czy jest jeszcze jakaś ważna kwestia, którą
musimy poruszyć dzisiaj, żeby
powiedzieć, żeby wyjaśnić
naszym czytelnikom, może coś nam umknęło?
Myślę, że sposób w jaki
można zwolnić się z odpowiedzialności za niedokonanie płatności na rachunek wskazany na białej liście.
Podatnicy, którzy zapłacą na inny rachunek niż ten który z tej listy wynika,
mogą nie ponosić odpowiedzialności, nie ponosić sankcji,
która będzie polegała na tym, że nie można takiego wydatku zaliczyć w
koszty i będzie się odpowiadać solidarnie za zaległości podatkowe
swojego kontrahenta.
Jeżeli w ciągu 3 dni
zawiadomią naczelnika Urzędu Skarbowego, właściwego dla wystawcy faktury, co jest istotne
wypełniając odpowiedni formularz, jakby podając odpowiednie informacje.
A więc jeżeli ktoś się pomyli i mówiąc krótko dokona płatności na rachunek, którego nie ma białej liście może jeszcze zainterweniować,
ale musi zrobić to szybko. Szczególnie biorąc pod uwagę, że są to 3 dni i nie robocze.
Więc jeżeli dokonamy przelewu
wieczorem w piątek, to mamy zasadniczo tylko poniedziałek na to, żeby ustalić właściwość Urzędu Skarbowego i zawiadomić.
Czy jest się czego bać Panowie?
Jak was tak spytam o opinię, rozmawiacie z przedsiębiorcami, słyszycie te wszystkie obawy.
Czy jest się dzisiaj rzeczywiście czego bać,
czy na początku będą drobne problemy, ale później
się wszyscy przyzwyczaimy i to będzie tak
automatyczne jak nie wiem, no jak zapłacenie składki na ZUS?
Ja myślę, że jest
się czego obawiać, ponieważ tych zmian
split payment, white lista,
ograniczenie możliwości stosowania zwolnienia podmiotowego jest bardzo dużo.
Jak pokazuje statystyka
od początku bieżącego roku do końca czerwca, w Polsce uchwalono prawie 12 000 stron maszynopisu
aktów prawnych.
To jest blisko 2000 na miesiąc
i to jest o 6% więcej niż w
analogicznym okresie zeszłego roku.
Nie jest dzisiaj łatwo prowadzić biznes.
Przedsiębiorcy mają strasznie
dużo rzeczy, które muszą sprawdzać, które muszą weryfikować i którym muszą
się poddać.
Myślę, że przede wszystkim
split payment i
biała lista jako
wpisująca się w bardzo dużo zmian, które dotyczą przedsiębiorców
szczególnie w zakresie prawa podatkowego
narodzi przede wszystkim te obawy
czy przedsiębiorcy krótko mówiąc będą w stanie temu wszystkiemu podołać.
Z mojego punktu widzenia
każda zmiana regulacyjna tworzy pewien kłopot dla naszych przedsiębiorców,
dlatego, że oni chcą się koncentrować na swoim biznesie, na swoim pasjach,
swoich marzeniach,
natomiast każda taka zmiana
jest postrzegana przez
przedsiębiorców jako utrudnienie życia, bo chcemy złapać jakiś procent
nieuczciwych przedsiębiorców, zmieniając regulację dla
całego sektora.
Dlatego spotykamy się tu dzisiaj, żeby wyjaśnić tak naprawdę te wątpliwości, pomóc jakoś
zrozumieć tę tematykę,
ale z drugiej strony staramy się dostarczać
narzędzia, funkcjonalności w bankowości,
które pozwolą przejść przez te zmiany
w dosyć bezpieczny i płynny sposób.
No dobrze, ja będę czekał w takim wypadku na ten 1 listopada no nie jak na ścięcie, ale na pewno jak na małą rewolucje w tych naszych
podatkach, bo to będzie spore wyzwanie, a później jeszcze
ten 1 stycznia.
Dziękuję bardzo za rozmowę dzisiaj. Tomasz Beka - Axelo Prawo i Podatki dla Biznesu.
Daniel Pindor - mBank.
Dziękuję. A to było webinarium, które money.pl zorganizowało
razem z mBankiem. Takie webinaria będą jeszcze dwa. Zapraszam do końca roku na naszym Facebooku money.pl
oraz na stronie głównej Wirtualnej Polski,
a także na money.pl
Sebastian Ogórek
Do zobaczenia.
1 reakcja
0
1
0
Podziel się
Komentarze (0)

Programy Wirtualnej Polski

KOMENTARZE
(0)