Nieuprzejmi, wrogo nastawieni, z niechęcią odpowiadający na pytania pacjentów lekarze to częste zachowania w polskiej służbie zdrowia. Mimo wielu badań mówiących o tym, jak ważna jest relacja lekarz-pacjent, pracownicy służby zdrowia wydają się o tym zapominać. Lekarze zachowują się obcesowo, są wyniośli, nie mają szacunku do pacjentów. Przyczyną jest nadmiar pracy., który nie pozwala w pełni zaangażować się w relacje między lekarze a pacjentem. "Sposób, w jaki lekarz informuje pacjenta o chorobie, formułuje pytania i rozmawia, ma kluczowe znaczenie w przebiegu procesu dochodzenia do zdrowia. Aby pacjent mógł poczuć się bezpiecznie podczas leczenia, liczą się kompetencje lekarza, ale także poczucie pacjenta, że lekarz szanuje chorego, uznaje jego godność, czuje się za niego odpowiedzialny i chce mu pomóc" - podkreśla prof. Zbigniew Izdebski.