Taki może być kierunek drogi? Nie. Ja myślę, że na ten moment to jest tak, że powiem, że po kilku tygodniach uruchomienia polskiego bonu turystycznego, zwracają się tutaj do mnie, do nas różne organizacje.
Które odpowiadają za różnego rodzaju świadczenia, usługi i mówią, że bardzo bacznie przyglądają się takiemu rozwiązaniu jak polski bon turystyczny.
I być może jest tak, że niektóre usługi, świadczenia mogłyby w przyszłości być tak rozwiązywane. Jeżeli to są świadczenia określone, z których mamy gdzieś skorzystać.
Jakieś instytucje, a więc ja mówię, że taka jest reakcja.
Natomiast z punktu widzenia emerytur, zasiłków, innych świadczeń, o których powiedział pan redaktor, to myślę, że z kolei musimy wykorzystać te doświadczenia z pandemii.
Polegające na tym, żeby w większym stopniu dojść do procesów automatyzacji, robotyzacji.
Powiedzmy sobie szczerze, miałam przyjemność tutaj wiele razy przez okres pandemii rozmawiać z panem redaktorem, przeżyliśmy naprawdę szereg problemów, związanych z masowością składania wniosków papierowych z błędami.
I proszę zobaczyć, że stopniowo wyciągaliśmy z tych projektów też konkluzje, o których tutaj miałam przyjemność rozmowy.
I doszliśmy do takiej sytuacji, że po zwolnieniach ze składek, po oświadczeniu postojowym, jasno postawiłam warunki przy dodatku solidarnościowym, że składamy go tylko online.
I to się sprawdziło znakomicie. Tak zostało skonstruowane prawo, że te warunki mają być proste, zrozumiałe, weryfikowalne w systemie.
Opieramy się na oświadczeniach z długim okresem możliwości kontroli i o ile na poprzednim spotkaniu rozmawiałam tutaj u państwa, że dziś wniosek, jutro świadczenie.
Dzisiaj dodatek solidarnościowej jest tak realizowany, że dzisiaj wniosek i dzisiaj przygotowywane są wypłaty, jeżeli spełnione są warunki.
To dotyczy 95-96% składanych wniosków. Podobnie jest z bonem, proszę zobaczyć.
No, w jaki sposób byłoby obsłużyć 6,5 miliona papierowych wniosków, tak? I właściwie dlaczego by tak trzeba było robić, skoro jest baza danych tych beneficjentów, wymagająca pewnych dostosowań.
Istnieje taka możliwość, żeby zakładać profile na platformie usług elektronicznych i to jest wielki uzysk nasz, naszej organizacji państwa.
My mamy w tej chwili ponad 6 milionów profili na platformie usług elektronicznych, a więc to oznacza, że to dalsze moje planowane działanie automatyzacji i robotyzacji.
I w przyszłości wnioskowania oświadczenia - w tym o zasiłki, w tym o emerytury - powinno iść w tym kierunku.