programy
kategorie

Budowa dróg. W tym roku powstanie 400 kilometrów

- Prawie 400 kilometrów nowych dróg zostanie oddanych w 2021 roku do użytku - zapewnia w programie "Money. To się liczy" Rafał Weber, wiceminister infrastruktury. W większości chodzi tutaj o drogi szybkiego ruchu, przede wszystkim ekspresowe. Gdzie powstaną drogi? W zasadzie w całej Polsce. Wiceszef resortu wymienił tu chociażby odcinki szlaków Via Carpatia czy Via Baltica, ale również obwodnice takich miast jak Łańcut czy kolejne fragmenty drogi S3 na zachodzie kraju. Ważnym odcinkiem będzie również odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy. - Mogę potwierdzić, że w czerwcu chcemy oddać do użytku tunel pod Ursynowem - powiedział gość programu "Money. To się liczy".

Tranksrypcja:Panie ministrze, ile kilometrów dróg planujecie oddać w 2021...
rozwiń
400 km. W lwiej części oczywiście będą to drogi szybkiego ruchu, między innymi
autostrada A1 w trzech odcinkach, między innymi odcinek południowej obwodnicy Warszawy,
czyli ten odcinek tunelowy pod Ursynowem, ale też odcinki Via Carpatii
między Lublinem a Rzeszowem, też odcinki Via Baltiki, czyli drogi ekspresowej S61 w
województwie podlaskim. Oczywiście też część odcinków, tutaj znowu na zachodzie, S3,
S1, S7 - także prawie 400 km nowych
dróg w roku 2021 zostanie udostępnionych kierowcom
w naszym kraju. Wśród tych odcinków również będą obwodnice - obwodnica Łańcuta, obwodnica Stalowej Woli...
Panie ministrze, przy tym tunelu, nie ma tam ryzyka jakiegoś opóźnienia? Może pan zagwarantować Warszawiakom, że
to się odbędzie już zgodnie z terminem tym nowym, no bo wiemy, że były trochę opóźnienia i były trochę problemów. Na tę chwilę
nie ma ryzyka opóźnienia oddania tunelu pod Ursynowem w ciągu południowej
obwodnicy Warszawy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad tę
inwestycję traktuje w taki sposób wyjątkowy. My również, minister Andrzej Adamczyk
też bardzo często pyta dyrektora Żuchowskiego, jaki jest stan zaawansowania, jak posuwają się prace. Na tę
chwilę idzie wszystko zgodnie z harmonogramem. W tym roku ta część południowej obwodnicy Warszawy zostanie
oddana do użytkowania. A przypominam, że pod koniec poprzedniego oddaliśmy już pierwsze odcinki POW-u i służą
one kierowcom w Warszawie, a także wszystkim, którzy tranzytem przejeżdżają przez stolicę. No, tak się troszkę urywa, właśnie przez brak tego
tunelu. Ale może pan zagwarantować: czerwiec 2021 roku to jest czas, kiedy będziemy mieli taki prawie
zamknięty Warszawski ring.
Tak, w tej chwili mogę to potwierdzić. Idziemy w tym kierunku, aby udostępnić tunel pod Ursynowem w ciągu południowej
obwodnicy Warszawy. To są drogi na ten rok, które zostaną otwarte, a ile dróg liczycie, że zakontraktujecie
w tym roku? Ogłosimy
przetargi na około 650 km dróg, także ten proces inwestycyjny
jest permanentny. Oddajemy nowe odcinki dróg do użytkowania, podpisujemy
umowy na kolejne, tak aby weszły one w fazę realizacji i oczywiście ogłaszamy postępowania
przetargowe na następne, na te, której już przeszły ten proces przygotowawczy, mają
prawomocne i ostateczne decyzje środowiskowe i można je już kierować
do kolejnego etapu, tego etapu ostatniego, czyli realizacyjnego. A przypomnę
jeszcze jedną bardzo istotną wartość, otóż w przygotowaniu, czyli w pracach studialnych,
jest ponad 100 zadań o łącznej wartości 2100
km. To ja się spytam, gdzie te drogi chcecie budować? Bo jak, mówiąc szczerze, popatrzę sobie dzisiaj na mapę tych
ekspresówek, tych autostrad, to mam wrażenie, że już te najważniejsze miasta są ze sobą połączone, te miasta wojewódzkie między
innymi. A jeśli nawet jeszcze nie połączone, no to trwa budowa, ewentualnie gdzieś tam kończy się projektowanie tych dróg. Cieszę
się, że pan redaktor docenia skalę i tempo procesu inwestycyjnego, tego drogowego w
naszym kraju. Natomiast mówiąc o tych odcinkach czy o tych całych drogach ekspresowych, które są w
przygotowaniu, to na przykład S11, ten odcinek od Bobolic
w kierunku Poznania z bardzo ważnymi obwodnicami Piły, Ujścia i Obornik i
później dalej od Poznania w kierunku Śląska; to ważny odcinek drogi ekspresowej
S10 od Szczecina do województwa kujawsko-pomorskiego
i później dalej od autostrady A1 w kierunku Warszawy. To również istotny z punktu widzenia rozwoju
tych biedniejszych regionów odcinek drogi ekspresowej S74, między Niskiem a Opatowem
i później dalej w kierunku S12. No właśnie, wspomniana S12... Można się pogubić, panie ministrze, od tych wszystkich tras.
Podziwiam naprawdę encyklopedyczną i geograficzną, kartograficzną pamięć.
0
0
0
Podziel się
Komentarze (0)

Programy Wirtualnej Polski

KOMENTARZE
(0)