programy
kategorie

Money. To się liczy - Ireneusz Kołodziej

Ireneusz Kołodziej, dyrektor międzynarodowej firmy doradczej Arup rozmawiał z Sebastianem Ogórkiem na temat polskiego rynku lotniczego

Tranksrypcja:Sebastian ogórek to jest druga część programu money...
rozwiń
to się liczy a ze mną w studiu już Ireneusz Kołodziej dyrektora lub dzień dobry Dzień dobry pani nie będzie mógł doradza pan
lotnisku w Radomiu ale w kilku lotnisko w Polsce w tym między innymi drogą to przede wszystkim czym lotnisko
w Radomiu może się różnić od lotniska w Modlinie że będzie lepszy od lotniska w Modlinie bo mam w dzisiaj mamy taką gorącą dyskusję
które będzie lepsze które będzie najbardziej atrakcyjne dla Warszawiaków w
dużej mierze będzie to zupełnie inna infrastruktura w lotnisko w Radomiu to też nie jest to
lotnisko jest budowane w zasadzie od zera i Tutaj mówimy o całej części r Sadowej będzie tam zupełnie nowa droga
Startowa nowe płyty postojowe z czasem użytkowania ponad 30 lat No tam jest To
jest ta część lotniska która zwyczajnie jest którą podpunktu a Pasażerowie nie widzą nie interesują się
lira dom dotychczas to jest lokalizacja bardziej niż to od było lotniska w którego nie odleciał
żadne z pasażer tak to już dużo osób na ten temat że tutaj mówił o jakim lotniskiem było wcześniej
Radom w zasadzie nie było lotniskiem tak powód dla którego tam nie było lotów to w dużej mierze brak infrastruktury droga
Startowa była za krótka tym terminem umożliwiał odprawy jednego małego samolotu My zmieniamy sytuację
znaczy nasz klient zainwestuje ty i tak jak powiedziałem na RSA idzie ta różnica pomiędzy lotniskiem w Modlinie
a w a w Radomiu ona jest nieistotna z punktu widzenia pasażerów oczywiście z punktu widzenia infrastruktury to jest ważne że ona może
być używana przez 30 lat Natomiast duża różnica będzie w terminalu terminal
który jest ten został
zaprojektowany w Radomiu będzie bardzo wygodny dla różnych typów pasażerów dla pasażerów czarterowy
duże przestrzenie dużo przestrzeni komercyjnych ale też wygodne poczekalnie no
porównując to do innych lotnisk w tym właśnie w dużej mierze w którym jest po
prostu ściska orków tak małe muszę przyznać rację to tak obrazowo tylko w lotnisko w Radomiu
jest zaprojektowany na 3 miliony pasażerów ten termin ale który został zaprojektowany Powierzchnia tego
terminala jest 2 razy większa niż to co jest dzisiaj w Modlinie A tam też jest 3 milionów pasażer Radom to jest rozumiem odpowiedź
na to że niedługo w z Warszawy nie będzie po prostu jak będzie tak zakorkowany Okęcie że
po prostu więcej samolotu więcej pasażerów się tam nie zmieści to już dzisiaj mamy do czynienia z taką sytuacją w 2019
roku na kolejne sezony prostu nie będzie zwiększenia oferowania w
lotnisku w Warszawie mamy do czynienia z koordynacją tam jest taki specjalna ciało które
decyduje że przyjmuje albo nie połączeń i nie nie będzie przyjmować kolejnych rezerwacji na sloty
bo po prostu będzie to groziło właśnie paraliżem dlaczego zarządzający nie może dopuścić do tego
wzrostów w Warszawie już nie będzie przed rozbudową dlatego właśnie jest decyzja
o Była kilka lat temu decyzja na tą poszukiwanie jakieś alternatywy ostatecznie Radom rekomendacje
że to jest dobre miejsce na zorganizowanie takiego lotniska Resort infrastruktury ile
dobrze pamiętam spytał jednak linie lotnicze skąd by chciał latać i co jak oceniam inwestycje w Radomiu i tam Niestety nie było poza
nie wyraził się w pozytywny sposób o Radomiu czy bym zamierzać jakoś przekonać w nie wiem tej linie lotnicze
są niedoinformowany coś się zmieniło od tego czasu to były badania robione chyba w kwietniu i mają była
taka bardzo wstępna dieta to nie jest proces z formalny który Ministerstwo Infrastruktury za chwilę
rozpocznie dotyczące administracyjnego podziału ruchu to raczej była taka wstępna informacja o konsultacjach
społecznych i wypowiedział się tylko te linie które chciały się wypowiedzieć i rzeczywiście przeciwników
przenoszenia swojego biznesu z Warszawy do innego lotnisko nie czy ty z Radą Czym jest dużo ponieważ
czy Warszawa jest bardzo atrakcyjnym rynkiem dla dla tych przewoźników dla linii lotniczych ja
bym powiedział że mamy coraz dotkliwiej będą odczuwały
brak możliwości rozwoju w Warszawie tobym 2019 rok temu taki pierwszy rok kiedy w zasadzie
nie mnie nie można zwiększać się swojego oferowania tym postawimy na patrzyli
na inne opcje czy to w Radomiu czy w innych miejscach po to żeby móc się rozwijać rozwiniętymi a radą będzie
dużo lotniskiem i dla pasażerów Na zaczynając najpierw od linii lotniczych ale konsekwentnie idąc dalej także
dla samych pasażerów w sensie różnica na przykład za bilet będzie 10 20% względem na przykład to dzisiaj
trudno powiedzieć na ten temat Jakie będą jakie to będą różnica natomiast założenia rzeczywiście tak będzie lotnisko
w Warszawie z lotniskiem jedynym w Polsce która jest która jest przygotowany na ruchy transferowe No to żeby być hubem
na to żeby po co ja tak wyjaśnię Czyli że przylatuje samochód samolot z załóżmy z Berlina ląduje
tutaj leci pasażer do Hongkongu sprzedający się dokładnie tak czy tak ale to wymaga dużo
droższy infrastruktury i to w samym terminalu ale też w systemach bagażowych Generalnie to są
droższe dosze lotniska w porównaniu do portu gdzie to rzeczywiście działa tak point-to-point
ktoś wylatuje przyjeżdża i i wsiada do samolotu stąd w samym koszt infrastruktury
relatywnie do Warszawy będzie tańszy i to oczywiście mieć wpływ na stawki jakie zaproponuje na
rp.pl bo to też jest ważna informacja że to lotnisko w nie w Radomiu to jest część
takiego podmiotu który będzie miał dwa lotniska będzie prowadził jedną płytkę
handlową w Warszawie i ten sam dział handlowy te same negocjacyjną prowadzone dla lotnisko w Radomiu dobrze dlaczego
tak było mówię te gówno rajanerze no liderze rynku w Polsce No tak jest
przeciwny temu to jest kwestia i wyłącznie umowy jaką ma zawartą z Modlina która jest skrajnie niekorzystnych dla młodych niekorzystna
dla Ryanaira Ryanair jest znany z tego że w całej Europie protestuje wszystkie rozwiązania które
związane są z na przykład z inwestycjami i które mogłyby w jakim sensie zwiększyć się ich koszt w przypadku
Modlina tak są w bardzo dobrej sytuacji finansowej latającą praktycznie za darmo
bo trudno powiedzieć że 5 zł za jednego pasażera to jest jakiś realny koszt lotnicze i tyle
mogę
powiedzieć na temat tego tej presji którą niektórzy przewoźnicy zwłaszcza Ryanair wywierana
brak inwestycji obserwujemy to lotniskach pracujemy na przykład na największym lotnisku
w którym działa Ryanair Dublinie i tam w zasadzie przy każdej nowej inwestycji protestuje nie
jest tak że to będziemy
za dużo grzybów w tym barszczu bo będziemy mieli Okęcie które jeszcze będzie działało będziemy mieli Radom który Rozumiem że wystartuje
gdzieś tam za te 2 lata i będziemy mieli Modlin który zapewne też będzie funkcjonował i nagle się okaże że
te
dwa mniejsze lotniska będą się kanibali zawały po prostu nie to ten ty mnie się nie martw się do
tego że obserwujemy prognozy rozwoju ruch lotniczy światowe europejskie zwłaszcza
polskie i widzimy że ten ruchy rośnie bardzo szybko to przyrosty które obserwują w ostatnich kilku latach są ponadnormatywne
niektóre porty notują procentowy wzrost pasażerów rok do roku ostrożnych
też prognoz tak każda prognoza Lotnicza jest zrobiona w wariantach optymistycznej realnym pesymistycznym
i z tych prognoz wynika że w 2027 No to był taki moment w którym zakłada
zakłada się ciągle otworzenie centralnego portu komunikacyjnego nie będzie obsłużonych mama czyli
Białas potencjał tych trzech lotnisk właśnie warszawa-radom i Modlin nie będzie obsłużonych 9 milionów pasażerów Modlin
w tej chwili nie ma możliwości się rozumie że potencjalny a którzy
mogliby polecić ale w związku z tym że nie prostu który nie ma to to to nie polecał hasło na przykład albo będą
musieli pojechać do Katowic do Gdańska albo w inne miejsce i mówił małpa o tym rynku Mazowsza
w dużej mierze więc nie nie martwię się o ten potencjał zwłaszcza że właśnie w Modlinie te
możliwość rozbudowy są trudne ale też się bardzo dużo czasu w na tą chwilę Radom jest projektowany
na 3 miliony pasażerów więc ciągle jest a rezerwa pomiędzy tym możliwości mi rozumiem Jeżeli się okaże czy
na rynek będzie luz jeszcze bardziej to tak jak w wariancie optymistycznym to jest wart 15 milionów pasażerów to
można każdy z tych locknitz jeszcze rozbudować na tym z trudno powiedzieć potencjalnym pasażerom że nie mamy
dla was miejsca infrastruktury bo pan mówił pasażera który którzy z Mazowsza mogliby odlecieć z Radomia No wszyscy
wiemy Okej jestem w tej chwili obwodnica Radomia Leona łączy głównie z Warszawą do Krakowa jednak kawałek
na dodatek tam jest znaczna część jeszcze drogi która która nie podałaś z siódemki nie wiadomo kiedy to
się uda do Łodzi też jednak taka daleka droga w drugą na prawo czyli na
na wschód Lublin też nie jest dobrze komunikacyjnie połączą żadną ekspresówką czy to nie jest pewien pewien pewien problem właśnie
ta infrastruktura drogowa albo Kolejowa która była z Radomiem to to prawda że ważne jest żeby
kartę lotnisko było bardzo dobrze połączone natomiast z tutaj nie ma się co oszukiwać duża część tych
pasażerów którzy mają się zna Radomiu zwłaszcza w tej pierwszej fazie No to będą ci pasażerowie
którzy pochodzą z Mazowsza blisko Warszawy z tej z tej aglomeracji więc tutaj bardzo ważna
jest oczywiście Warszawy razem z Radomiem tutaj liczymy na to że te inwestycje które zostały zapoczątkowane
i zwracam uwagę że linia kolejowa Czy połączenie pomiędzy Warszawą a Radomiem jest
kilku lat w realizacji po przebudowie to będzie bardzo wygodne połączenie pan będzie Terminal
także kolejowy przy lotnisku czy nie Nie będzie wprost przy lotnisku natomiast IPL władze
miejskie pracują nad takim rozwiązaniem gdzie na stacji zlokalizowanej bezpośrednio przy lotnisku
to jest 1 km odległości będą mieć zorganizowana.com pod
właśnie potrzeby lotniska czyli będziemy wychodzić się z na na na przystanku
kolejowym na wiadukty windą albo schodami i tam będą czekały shuttle basy
które przywiozą nas wprost pod terminale i to będzie trwało 17 minut kilometr to rzeczywiście nie zbyt zbyt daleko to
na koniec pytam o jeszcze jedną kwestia infrastruktury Jak wygląda kwestia samej
budowy budowy tych tego lotniska bo wiemy że firmy które mają miały się
tym zająć o protestowały czas trwania tego tego kontraktu Rozumiem że radomiłowie zależy na tym żeby jak najszybciej
wystartować żeby to lotnisko było jak najszybciej oddane firmy budowlane mówiono musicie trochę poczekać O to nie wyciągnął
idących wniosków bo w tej chwili w na tym pręcie zorganizowanych było
kilkadziesiąt przetargów na różne prace na prace projektowe wszystkie przetargi nie zostały rozstrzygnięte to
był czas mniej więcej początku roku zostało za zaangażowanych 5 firm projektowych które
projektują właśnie kończą projekty międzyczasie rozstrzygną się przetarg na budowę i wydłużenie drogi
startowej i tutaj nie było większych kłopotów Ale problem jest z terminalem po to jest pierwszy przetarg problem pytanie
można powiedzieć No to jest proces tak tak tak mu powiedział pewnie najtrudniejsza inwestycja
z punktu widzenia lotniska pozostałe obiekty są dużo prostsze termin ale zawsze z tym sercem lotniska i
rzeczywiście jesteśmy w Jesteśmy w takim na takim etapie gdzie czy
firmy opracowało protestowały czas realizacji tej inwestycji on został zwiększony po
stronie prl-u na to realnie
wtedy jest szansa na to że Radom zacznie już funkcjonować jako pełnoprawny lotnisko a nie tak jak pan mówił wcześniej takie
lotnisko na próbę w tej chwili Harbor mówi o tym że uda nam się zakontraktować właśnie budowę
terminala to koniec 2021 roku to będziemy mieć zasadzie całą infrastrukturę gotową do tego
żeby latać i terminal Ostatnim elementem wszystkie elementy zostały czyli płyty postojowe drogi
kołowania budynki wspierające to będzie już gotowe wcześniej przygotowane terminal będzie ten ostatnio inwestycją bardzo
za rozmowę Ireneusz Kołodziej dyrektora rób Dziękuję bardzo to był program money to się liczy Zapraszam jutro wstaję o 9:15
strona główna Wirtualnej Polski oraz money.pl do zobaczenia
1 reakcja
1
0
0
Podziel się
Komentarze (0)

Programy Wirtualnej Polski

KOMENTARZE
(0)