na autostradach, no
to także szybko zostaną wdrożone opłaty na tych autostradach, które dzisiaj tym systemem nie są objęte.
Warszawa-Łódź na przykład albo Łódź aż do Torunia jest bezpłatny
przejazd i tak dalej, i tak dalej. Część autostrady A4, także część autostrady A2 na wschód od Warszawy.
Tam wszędzie na razie przejazd jest bezpłatny, przynajmniej dla tych samochodów osobowych. Czy e-Toll sprawi, że trzeba będzie płacić
także za te odcinki?
Ja bardzo dziękuję, panie redaktorze, za to pytanie, bo mogę tutaj sprostować te fake newsy, które faktycznie ostatnio
pojawiają się w niektórych mediach czy w części mediów. Nie planujemy objęcia
nowych odcinków autostrad czy dróg ekspresowych opłatą dla
pojazdów osobowych. Nie prowadzimy takich działań, nie prowadzimy takich prac, nie mamy takich zamiarów,
nie chcemy tych kierowców obejmować dodatkową opłatą. I
nie wiem właśnie, skąd te nieprawdziwe, fałszywe i niezgodne z prawdą informacje się pojawiają.
Natomiast w każdym możliwym momencie, tak jak podczas tego wywiadu, podczas tej rozmowy, ja to prostuję i mówię
zgodnie z prawdą, że nie mamy takich zamiarów.
To jak długo te autostrady będą pana zdaniem bezpłatne, i ekspresówki
także? Bo ja rozumiem, że no skoro część autostrad jest płatnych, no to chyba dziwnym byłoby
jakbyśmy nie pobierali tej opłaty. Zresztą chyba, z tego co pamiętam, to ustawa mówi wyraźnie, że autostrady w Polsce są drogami płatnymi.
Część
dróg będzie płatnych, mówię tutaj o autostradach, na tych odcinkach koncesyjnych. Umowy
koncesyjne będą obowiązywały na niektórych odcinkach nawet do 2038
roku, te umowy koncesyjnej są obwarowane bardzo wieloma takimi
bardzo ostrymi zapisami. No tam, przyznam szczerze, niewiele możemy z punktu widzenia strony
publicznej zrobić. To po pierwsze. Natomiast takim większym problemem, jeżeli
chodzi o polskie drogi, te drogi szybkiego ruchu również, są pojazdy ciężkie.
Polska jest krajem tranzytowym, to przez nasz kraj przyjeżdżają kierowcy z Białorusi, Ukrainy,
Rosji, ale też Litwy, Łotwy i Estonii na zachód do Niemiec, do Francji
i inne kraje Unii Europejskiej. Oczywiście teraz w tej chwili część
dróg krajowych czy część dróg szybkiego ruchu jest płatny dla pojazdów powyżej 3,5
tony i to jest ta większa część wpływów z opłaty do Krajowego Funduszu Drogowego,
i to jest coś, z czym będziemy musieli się w przyszłości zmierzyć.
Ale dla samochodów osobowych te odcinki, między innymi Łódź-Warszawa, Łódź-Toruń i tak dalej, będą bezpłatne?
No mam jeszcze Łódź...
Jeszcze raz podkreślam - tak, będą bezpłatne, nie prowadzimy działań zmierzających do tego, żeby objąć
nowe odcinki dróg autostradowych czy ekspresowych opłatą dla pojazdów poniżej 3,5 tony.
Bardzo
ważna deklaracja. Pytanie brzmi, czy tam za rok, za dwa, czy to się nie zmieni wtedy? No bo rozumiem, że pan
deklaruje na teraz. A za dwa, trzy lata może się chyba trochę to pozmieniać czy nie?
Nie, nie sądzę, abyśmy mieli takie plany. No przecież moglibyśmy pracować nad tym rozwiązaniem już 4 lata temu, a
przypominam, że 4 lata temu rząd Prawa i Sprawiedliwości też był skonstruowany. Naprawdę nie mamy
takich planów ani w tej bliskiej przyszłości, ani w tej dalszej.
To ja czekam w takim wypadku na to zdejmowanie
bramek, nienakładanie nowych opłat za drogi.