Nowe zdjęcia supermasywnej czarnej dziury. Sukces naukowców z projektu EHT

Astronomowie pracujący w projekcie o nazwie Event Horizon Telescope (EHT), którego jedną z koordynatorek jest Polka – prof. Monika Mościbrodzka, opublikował najnowsze zdjęcia supermasywnej dziury z galaktyki M87. Znajduje się 55 milionów lat świetlnych od Ziemi. Zdjęcia te pozwoliły naukowcom na dokładniejsze zbadanie tej czarnej dziury. Pierwsze jej fotografie wykonano w kwietniu 2019 roku, lecz były one niewyraźne i nie dawały możliwości zbadania tego obiektu. Obecne pozwoliły specjalistom z EHT na odtworzenie linie pól magnetycznych, okalających czarną dziurę. Dzięki dalszej analizie dowiedzą się, jak czarne dziury pożerają materię i wystrzeliwują potężne dżety w przestrzeń kosmiczną. Pozwoli to na lepsze zrozumienie funkcjonowania czarnych dziur. Teleskop Horyzontu Zdarzeń (EHT) to międzynarodowy program naukowy, którego zadaniem jest obserwacja przestrzeni kosmicznej znajdującej się w bezpośredniej bliskości czarnej dziury z rozdzielczością kątową...

25-03-2021
25-03-2021
Kononowicz

Kononowicz
W tej całej astronomii najbardziej bawi mnie opcja, że taki dżet energii wystrzelony dawno temu jest już w drodze do Ziemi i za godzinę (dzień, miesiąc, chgw?) może już nie być ani Elona Muska ani Boga ani żadnej żywej istoty na Ziemie. To się nazywa perspektywa co?
student astro...
Przeciez to sie dzialo tak dawno ze potrzeba bylo tyle czasu a wiec 55 milionow lat abysmy sie o tym dowiedzieli jako ze tyle biegl do nas sygnal z kosmosu. Co tam sie dzieje obecnie to dowiemy sie prawdopodobnie za kolejne 55 miliow lat.
Projektant
Nie wiemy jak jest teraz. To co zobaczyliśmy działo się 55 mln lat temu, może pożarła wszystko ze swojego otoczenia i pozostała sama?
pięknie wygląda
Michaś
Taki postęp nauki i wiedzy jaki był w średniowieczu to nie zdarzył się nigdy w dziejach ludzi ani przedtem ani potem. No może pierwszej połowie XX wieku, ale jedyne w fizyce. Oczywiście patrząc na to relatywnie! Zważ dobry człowieku, nazywający sie "sun", kto umiał pisać w tym okresie, jaki to był odsetek populacji i doceń owe średniowiecze.
Kopernik
Jako laik chciałbym ,aby animacje były oznaczone,że to animacja. Już się naoglądałem lądowań na Marsie i innych wspaniałości rodem z programów graficznych.
aaa
Piękna i przerażająca. Straszne.
dfhtdht
To teraz będziecie wrzucać zdjęcie każdej czarnej dziury? Te obiekty różnią się praktycznie tylko wielkością, a że nie idzie odczuć wielkości obserwując wyłącznie takie foty i samych czarnych dziur jest na prawdę sporo - nie widzę sensu zamieszczania takich artykułów.
synek_księdza
... a więc ... to jest portal do podróży między galaktycznej, kosmos jest nieskończenie wielki i właśnie odkrywamy jego 0,0000000001% cześć .... pradawni którzy blisko miliard lat wstecz byli na Ziemi przelotem aby sprawdzić ją pod kątem ewentualnej kolonizacji potrafili przemierzać kosmos ... wielka szkoda że nie mają w najbliższym czasie chęci ponowienia swojej wizyty, może człowiek uwierzyłby wreszcie w fakt że nie warto marnować czasu, życia na nienawiść a celem naszej egzystencji jest Miłość i dążenie do wiedzy ...
Erotonom
Czy naprawdę wszystko musi się kręcić wokół Czarnych Dziur?
Gdańsk
Czarną dziurę to oferuje nam obecny rząd , ciekawe czy nasi wnukowie będą ją w stanie spłacić
boss
To nie jest zdjęcie. Czy w redakcji wp nie ma ludzi, którzy rozumieją po polsku?
Projektant
ja1
cz\arna dziura to tzw ekologiczny WC galaktyczny. Slowo ekologiczny nie kojarzyc z ziemskimi ekologami
znany ministe...
Biblia ani encykliki papieża Polaka słowem o tym nie piszą. Więc to szatańskie zwiedzenie a nie nauka.
TerazPolska
Za to my mieliśmy najlepszą na świecie wiórownice i nikt tego nigdy nie docenił.... cisza jak makiem zasiał!
lucek
Nauka musi służyć ludzkości.Co mnie obchodzi jakaś czarna dziura oddalona o setki milionów lat świetlnych.Gdzieś są logiczne granice opłacalności.Po co to komu.Miliony chorych i głodnych na tej ziemi a oni pokazują komputerowe zdjęcia czegoś co nie potrafią nawet nazwać.Nikomu do niczego to jest niepotrzebne.
Michaś
zaza
czarna dziura na pewno wchłonęła, królestwo niebieskie. Widzimy wszystko w kosmosie , nie widzimy tylko nieba z aniołkami, ani tak obiecanego nam RAJU.