bEBZgGbU
bEBZgGbY
bEBZgGcc
bEBZgGbV

Radioteleskop Arecibo. Naukowcy przekazali dramatyczne informacje

Naukowcy mówią, że to koniec pewnej ery w historii astronomii. Koniec kultowej konstrukcji i radioteleskopu, który służył nauce i odkryciom przez 57 lat. Zawaliła się konstrukcja teleskopu Obserwatorium Arecibo w Portoryko. Ogromna, 900-tonowa platforma radioteleskopu zawieszona nad czaszą, zerwała się i runęła z wysokości 137 metrów. W katastrofie nikt nie ucierpiał. Naukowcy wiedzieli o problemach, zakładając samozawalenie się niestabilnej już konstrukcji. W sierpniu 2020 r. urwały się dwie pierwsze liny podtrzymujące platformę. Wtedy dla bezpieczeństwa zamknięto obserwatorium. Radioteleskop w Arecibo brał udział w wielu ważnych odkryciach - m.in. istnienia gwiazd neutronowych. W ciągu 57 lat udało się dzięki niemu odkryć trzy pierwsze plany pozasłoneczne. Do 2016 r. był to radioteleskop o największej pojedynczej czaszy na świecie (średnica 305 metrów). Konstrukcja dzięki swym rozmiarom była rozpoznawalna na całym świecie. Pojawiła się m.in. w filmach o...

02-12-2020
ech
Księgowi wygrali. 10 lat cięcia kosztów się zemściło. Już od ponad 10 lat fachowcy mówili że konieczny jest remont. Ale księgowi woleli mieć "dobre" zestawienia na koniec...Czytaj całość

bEBZgGch