programy
kategorie

Sieci wynoszą się z galerii. MediaMarkt nie ma takich planów

- Zgodnie z obowiązującymi przepisami będziemy płacić podatek handlowy, jeżeli osiągniemy określony poziom obrotów - mówi w programie "Money. To się liczy" Wojciech Wieroński, członek zarządu MediaMarkt w Polsce. Sieć jest tak zorganizowana, że każdy ze sklepów jest de facto osobnym podmiotem. Dzięki temu przepisy podatku handlowego mogą wielu z nich nie objąć. Wieroński zapowiadał również, że MediaMarkt nie myśli w najbliższym czasie o wychodzeniu z polskich galerii handlowych. - Polacy nadal chcą spędzać czas w galeriach i nie zamierzamy się z nich wyprowadzać - podkreśla członek zarządu popularnej sieci. Jego zdaniem przewagą sklepów stacjonarnych nad kanałem internetowym jest chociażby możliwość uzyskania fachowej porady u pracownika sklepu. - Tego internet często nie jest w stanie zapewnić - mówi Wojciech Wieroński.

Tranksrypcja:Panie prezesie, wczoraj mieliśmy przedstawiciela polskiej si...
rozwiń
handlującej elektroniką, dzisiaj mamy prezesa z zagranicznej sieci działającej w Polsce. Wy podatku
handlowego nie zapłacicie?
Zapłacimy podatek zgodnie z obecnymi przepisami. Jak wiemy przepisy mówią jasno, które podmioty, jaki jest próg obrotowy, który trzeba osiągnąć,
żeby ten podatek zapłacić. W sytuacji, w której jedna ze spółek czy kilka naszych ten próg osiągnie, oczywiście ten podatek zapłacimy zgodnie
z przepisami. A spodziewacie się, że w 2021 roku którakolwiek z waszych spółek osiągnie
ten próg podatkowy? Tam jest chyba 14 milionów złotych miesięcznie. To zależy przede wszystkim
od rozwoju sytuacji pandemicznej i tego, w jaki sposób wpłynie na poziom obrotów naszej sieci. Spodziewamy się, że może się to wydarzyć
w ostatnim kwartale, kiedy obroty normalnie w sposób naturalny
rosną w tym okresie. Ale tak czy siak jesteście trochę uprzywilejowani tutaj, jeśli chodzi o ten podatek.
Ale, żeby było jasne, czy jesteśmy uprzywilejowani, są przypisy, które my spełniamy , tak, natomiast nasza struktura, którą
mamy, jeśli chodzi o naszą strukturę prawną, istnieje od roku 2004. Ona nie ma nic wspólnego z podatkiem. Absolutnie się zgadzam. Wy po
prostu tak stworzyliście swoją sieć, że każdy sklep to jest osobny
podmiot. Natomiast wczoraj przedstawicielka Euro RTV AGD apelowała, żeby w takim wypadku zrobić
uczciwie i żeby to było liczone względem grupy kapitałowej. No działacie jako jedna
grupa. Co pan na taki pomysł?
Ale to wszystko zależy od tego, jaki cel przyświecał ustawodawcy. W tym momencie było jasno powiedziane, że każdy podmiot ma zapłacić podatek zgodnie
z obowiązującymi przepisami. My dokładnie tak zamierzamy to spełniać. Czy to powinno być od grupy
kapitałowej, to już jest jakby decyzja władz skarbowych. Dobrze, będziemy podglądali się temu, co
dalej z podatkiem handlowym, bo to rzeczywiście dosyć ciekawa sprawa. Muszę też podpytać o to, bo
wasz CIT to też są groszowe, że się tak wyrażę, sprawy. To jest ledwo kilka
milionów złotych przy kilkudziesięciu milionach innych, konkurencyjnych sieci. Skąd wynika taka niska
zyskowność chyba, no bo rozumiem, że ona jest połączona z tym, jeśli chodzi o płatność podatku CIT?
Wiadomo, że rok miniony był rokiem, którym odbił się mocno na naszych wynikach, jeśli chodzi o pandemię. Byliśmy zamknięci
przez efektywnie dwa miesiące w okresie wiosennym, czyli marzec-kwiecień. To się oczywiście bardzo mocno odbiło na naszych obrotach i na naszej
rentowności, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Jeśli chodzi o ten podatek CIT, to my jesteśmy oczywiście też podmiotem płacącym CIT
w związku z też prowadzonymi ostatnio przepisami, jeśli chodzi o spółki komandytowe, które płacą podatek CIT. Ale on jest w dużo mniejszej wysokości niż
w innych sieciach handlowych? Z czego to wynika? Już nawet odchodząc od 2020 roku, ja mam dane za 2019,
za 2020 jeszcze nie.
Tak, to to wynika przede wszystkim ze struktury naszej sprzedaży i w tym momencie rentowności sprzedaży, która jak mówię, była w tym okresie
zaimpaktowana wynikami. No dobra. Panie prezesie, przyszłość galerii
handlowych. Wy będziecie chcieli tam być, będziecie chcieli tam handlować, czy po pandemii troszeczkę zastanawiacie
się, czy galerie handlowe to jest miejsce dla was?
Uważamy, że tak. Widać ewidentnie, że klienci, widzimy po naszych klientach, że faktycznie dalej jakby
galerie handlowe są miejscem, w które oni chcą dokonać zakupów. Widzieliśmy to zawsze po otwarciu po poszczególnych lockdownach. Oczywiście
moim zdaniem to się zmieni trochę po pandemii. Na pewno część osób na stałe
przeniesie się na inne kanały, kanały internetowe. Natomiast dalej uważam, że galerie handlowe będą miejscem, w którym będziemy spędzać
czas i na pewno my jako Media Markt chcemy w tych miejscach być. Część
sieci jednak się wycofuje, mówi, że galerie handlowe to nie jest to. Widzicie nawet dzisiaj po tym pandemicznym
otwarciu, że klienci wrócili, czy jednak nadal więcej zamawiają przez internet? Nie, klienci wrócili.
Tym bardziej, że trzeba zwrócić uwagę na to, że w naszej branży klienci jednak, gros klientów woli dokonywać zakupów
w tym kanale, dlatego że internet nie jest w stanie zapewnić tak fachowej porady i obsługi, jaką zrobią to osoby fizyczne, nasi
sprzedawcy na poziomie normalnych sklepów. Tym bardziej, że zakupy elektroniki użytkowej są to często
zakupy na lata. Stąd klient chce mieć pewność, że otrzyma doskonałą poradę, fachową poradę i dokona właściwego wyboru. A
tego nie do końca internet jest w stanie zapewnić, nawet z najlepszym opisem technicznym i specyfikacją danego artykułu.
0
0
0
Podziel się
Komentarze (0)

Programy Wirtualnej Polski

KOMENTARZE
(0)