W pułapce czarnej dziury. Naukowcy ESO odkryli coś niezwykłego

Obserwacje trwały siedem godzin. Wykorzystano do tego najlepszą dostępną technologię. Naukowcy z Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO) odkryli supermasywną czarną dziurę, która więzi aż sześć galaktyk. Struktura sieci kojarzy się naukowcom z pajęczyną. Włókna gazu zajmują obszar ponad 300 razy większy od Drogi Mlecznej. W centrum tej pajęczej sieci znajduje się supermasywna czarna dziura o masie mld mas Słońca. Niezwykłego odkrycia dokonano za pomocą Bardzo Dużego Teleskopu (VLT) w Obserwatorium Paranal w Chile. Struktura jest wyjątkowo stara. Eksperci szacują, że powstała mniej niż miliard lat po Wielkim Wybuchu (ok. 0,9 mld lat). To pierwszy przypadek, kiedy taką "pajęczynę" zaobserwowano tak wcześnie po powstaniu Wszechświata. Obecnie szacuje się, że Wszechświat liczy ok. 13,8 mld lat. Odkrycie pozwoli lepiej poznać jego wczesną ewolucję.

05-10-2020