Wystrzeliła z czarnej dziury. Naukowcy bacznie ją obserwują

Naukowcy odkryli "uciekającą gwiazdę", która wystrzeliła z supermasywnej czarnej dziury. Gwiazda o nazwie S5-HVS1 znajduje się 29 tys. lat świetlnych od Ziemi i podróżuje z prędkością 5,7 mln km/h. To aż 10 razy szybciej, niż inne gwiazdy, które krążą wokół centrum Drogi Mlecznej. Dla porównania, nasze Słońce przemieszcza się z prędkością 792 tys. km/h. Miliony lat temu S5-HVS1 była częścią tzw. układu podwójnego Oznacza to, że wraz z towarzyszącym jej ciałem niebieskim krążyła wokół czarnej dziury Sagittarius A. Jednak około 5 mln lat temu układ za bardzo zbliżył się do Sagittariusa. Towarzysząca S5-HVS1 gwiazda została pochłonięta, a ona sama wyrzucona w kosmos z ogromną prędkością. Według naukowców, jeżeli gwiazda utrzyma swój aktualny kurs, opuści Drogę Mleczną i nigdy do niej nie wróci. Dlaczego to wydarzenie jest tak ekscytujące? Tłumaczy to odkrywca gwiazdy, Siergiej Koposow: "Od dawna podejrzewaliśmy, że czarne dziury mogą wyrzucać gwiazdy ze swojego... rozwiń
Qsy !
Do tej pory mędrcy gadali, że z czarnej dziury NAWET ŚWIATŁO się nie może wydostać ! Teraz nagle cała olbrzymia gwiazda wyskakuje sobie z niej jak "diabełek z...Czytaj całość
Napisz komentarz
13-11-2019

Qsy !Do tej pory mędrcy gadali, że z czarnej dziury NAWET ŚWIATŁO się nie może wydostać ! Teraz nagle cała olbrzymia gwiazda wyskakuje sobie z niej jak … Czytaj całość

13-11-2019

astronomA to nasze słońce tak szybko krąży wokół Ziemi?

13-11-2019

fizykSłońce przecież stoi w miejscu a ziemia krąży wokół niego.A teraz się okazuje, że jeszcze krąży wraz ze słońcem i to z jaką prędkością?

Rozwiń komentarze (51)