zmiana dla kierowców. Teraz narzekają, bo bramek jest mnóstwo, to zabiera
czasu. Via-TOLL funkcjonuje, ale ma go zastąpić e-TOLL. Więc co to jest za system, jak idą testy, kiedy
zacznie funkcjonować?
Panie redaktorze, trwają po naszej stronie intensywne prace związane z budową elektronicznych
systemów poboru opłat. Jesteśmy w fazie testów. System planujemy uruchomić
na początku drugiego kwartału [...] roku.
W pierwszym etapie ten system, jak pan redaktor powiedział, ma zastąpić
via-TOLL, czyli będzie systemem przeznaczonym głównie dla pojazdów ciężkich, poruszających się po drogach płatnych w Polsce czy pojazdów o
masie powyżej 3,5 tony. System, który budujemy, to system, który bazuje na technologii pozycjonowania
satelitarnego. Czyli to system, który nie będzie wymagał drogich inwestycji w infrastrukturę przydrożną.
A w szczególności w infrastrukturę, która służyła do rejestracji przyjazdu danego pojazdu
po drogach płatnych, dlatego, że wystarczą nam koordynaty geolokalizacyjne, żeby
określić trasę przejazdu danego pojazdu i na tej podstawie naliczyć
adekwatne opłaty za przejazd.
Czyli jeszcze raz, kiedy wejdzie w życie, bo rozumiem, że teraz są testy, będzie
też moment przejściowy, że będą działały dwa systemy, a potem tylko e-TOLL. To jak w datach?
W drugim kwartale chcemy uruchomić e-TOLL i od
tego momentu rozpocznie się tzw. okres przejściowy, czyli okres, kiedy będą działały dwa systemy, zarówno system e-TOLL będzie, jak i system via-TOLL, który dzisiaj funkcjonuje na
polskich drogach. Okres przejściowy będzie trwał do końca czerwca 2021
i zgodnie z ustawą, która weszła w życie od 1 stycznia(?) 2021 roku, jedynym systemem
do poboru opłat drogowych pojazdów
ciężkich będzie system e-TOLL.
Mówimy o pojazdach ciężkich, ale czy to rozwiązanie też usprawni w ogóle funkcjonowanie tych
dróg krajowych i autostrad, bo pytam też o to w kontekście na przykład zapchanych bramek
w okresie wakacyjnym. Ludzie narzekają, jeździmy autostradami i stoimy w korkach. Czy bramki znikną i zastąpią je cyfrowe
rozwiązania typu e-TOLL, również nie tylko dla ciężkich pojazdów, w przyszłości możemy spodziewać się po
prostu mniejszej liczby bramek i szybszej jazdy po tych autostradach? Które w sezonie szczególnie wakacyjnym spowalniają po prostu dramatycznie.
Dokładnie. System, który budujemy, to system budowany w sposób generyczny. Nie będzie on dedykowany
tylko i wyłącznie dla pojazdów ciężkich. Kolejnym etapem naszego projektu chcemy udostępnić ten system do
poboru opłat od pojazdów lekkich, czyli pojazdów poruszających się po polskich autostradach,
w szczególności autostradach zarządzanych przez Skarb Państwa. I tak druga faza projektu ma się zakończyć w grudniu 2021 roku. W tym momencie
planujemy likwidację szlabanów
na odcinkach autostrad [...] przez Skarb
Państwa tak, żeby ten przejazd mógł być zrealizowany w sposób płynny.
Czyli w 2022 roku możemy spodziewać
się likwidacji przynajmniej tych bramek na tych drogach, które zarządzane są przez Skarb Państwa, tak?
Tak.
Już w 2022.
Tak, zgodnie z naszym harmonogramem, tak, w grudniu 2021 roku planujemy
uruchomić system e-TOLL dla pojazdów lekkich.