programy
kategorie
Money.pl

Money. To się liczy

sez. 5, odc. 80

O dużym biznesie i naszych własnych portfelach. Zmianach w gospodarce i co z nich wynika. W programie "Money. To się liczy", prowadzący i ich goście poruszają...

rozwiń
Tranksrypcja:Mateusz...
rozwiń
Ratajczak Dzień dobry to jest program money to się liczy a ze mną profesor Raczkowski były wiceminister
finansów obecnie narodowa rada rozwoju przy prezydencie RP Witam serdecznie panie profesorze Dzień
dobry Kłaniam się panu Kłaniam się państwu zaczniemy od tego na czym pan się znalazł na doświadczenie zawodowe
czyli od kondycji banków jak one poradzą sobie z kryzysem
banki w Polsce są w dobrej sytuacji natomiast pamiętajmy że
struktura banków jest różna To znaczy najsłabsze
Spółdzielcze i na pewno jeżeli chodzi o wymogi kapitałowe zabezpieczenia
te banki są w gorszej sytuacji i będą miały z tym problem i zarówno zawsze taki
kapitałowy Natomiast pozostałe inne banki komercyjne nie powinny mieć żadnych problemów ale
to znaczy że będą chętnie finansować gospodarkę firmy i gospodarstwa domowe
dobrze żeby tak się stało ale to jest niemożliwe to
znaczy finansowanie gospodarki zostało zaostrzone z chwilą wprowadzenia
banki gremialnie
zwiększyły ryzyko udzielania jakiegokolwiek finansowania co
przekłada się oczywiście na mniejsze na mniejszą z do udzielania przez te banki
jakiegokolwiek finansowania z uwagi na wyższe wymogi jakie musi spełniać dana firma
a ich nie będzie spełniała A
jeżeli mówimy o kredytach hipotecznych i Konsumenckich No bo też widzimy że tutaj nastąpiło pewne zaostrzenie i Kowalski
też nie dostanie od ręki z marszu kredytu
ma pan redaktor rację Jak
długo taki stan może potrwać to jest tylko na czas pandemii ale jak gospodarka zacznie odbijać to i kredyty się
znajdą Czy powinniśmy się z tym pogodzić po prostu będzie trudniej i to przez dłuższy czas
myślę że o kredyt będzie trudniej co najmniej przez 2 lata pamiętajmy
że banki muszą się dokapitalizować według wciąż nie
uchylonego innego które prawdopodobnie będzie dalej obowiązywało a jeżeli będzie to Banki
będą w Polsce musiały pozyskać w ciągu 3 najbliższych lat blisko 60 złotych
w ramach emisji tak zwanych obligacji mrel czyli podnosząc kapitały własne to
jest ogromna kwota jak na warunki polskie emisję będą musiały być
w dużej części robione za granicą ponieważ w Polsce tylko tego kapitału nie będzie A
co chciałbym podkreślić banki w Polsce tego kapitału W ogóle nie potrzebują
bo mają bardzo wysokie współczynniki bezpieczeństwa i już obecnie
czyli sytuacja jest stabilna i żeby jej nie zepsuć to nie będą udzielane kredyty żeby to nie były kredyty złe
to po części trochę tak działa Czyli Bank szacując ryzyko kredytowe bierze
pod uwagę w głównej mierze czy dany klient będzie w stanie z swoje zobowiązania w
okresie trwania danego kredytu i
jeżeli ta sytuacja się pogorszyła a pogorszyła się ponieważ No mamy ten szok podażowy o
popytowy No to naturalnie taka taka taka estymacja to jest zdolności będzie inna
panie profesorze mówimy o tym jak banki zareagowały ale widzieliśmy też że klienci dość nerwowo zareagowali i ochoczo
wyciągali gotówkę z banków
i to są działania na wyrost pamiętajmy że depozyty w Polsce są zabezpieczone
do 100 000 euro jednostkową każdy rachunek rachunek w jednym banku jest
zabezpieczony do do 100000 € i dobrze Oczywiście mieć jest
parę złotych na wydatki domowe Bo zawsze karty zadziałają termin ale nie zawsze zadziałają
natomiast nie przesadzajmy z wybieraniem środków jednak banki banki
są bezpieczne co innego zaskórniaki jest co innego wyciąganie cały depozytów żeby tam chować po skarpetach
No to jest taki powrót trochę do roku przed 89 do
tego chyba nie chcemy panie profesorze a wyobraża pan sobie na przykład ujemne oprocentowanie
depozytów gdzieś tam toczy się taka Akademicka dyskusja jest Zresztą parę przykładów
w Europie że te ujemne oprocentowanie depozytów Czyli mówiąc bardzo wprost pieniędzy w banku
trzeba bankowi płacić że taka sytuacja może nastąpić widzimy że lokaty w zasadzie są nieopłacalna tam
0,01% oprocentowanie wynosi
jest to to znaczy tak jak popatrzymy na gospodarkę niemiecką to
tam to to jest praktyka natomiast nosiła gospodarki niemieckiej jest inna
i korzenie niż gospodarki polskiej jest pytanie czy jeżeli miałby być wprowadzone
ujemny depozyty Czy ludzie wtedy w tym momencie gremialnie
wycofywać swoich wkładów po
to żeby zamienić się na inne aktywa i to jest to niebezpieczeństwo a
niebezpieczeństwo jest o tyle duże
że w przy takiego Rumuna Bank imuto nazywamy runem kiedy masowo zachowa się taka
większa część społeczeństwa No to przecież banki utrata całą stronę bilansową do do
udzielania jakiegokolwiek kredytowania czyli
po gorszym jeszcze sytuację panie panie profesorze Przejdźmy dalej ale gdzieś zostaniemy w tym wątku kredytowym
żeby przejść przez kryzys Polska będzie mój przedłużać i to znacznie zadłużać
to jest nieuniknione to jest nieuniknione dobrze jak zamkniemy się w przedziałem
dodatkowego zadłużenia na poziomie około 220 miliarda złotych Oczywiście
to nie będzie nie będzie przedział zadłużenia publicznego wprost pisanych metodykę
jego liczenia on będzie zaksięgowany pozabilansowo
w innych instytucjach i
innych funduszach Natomiast w Długu publicznym nie będzie tak wykazany ale to mama będzie jakaś
kreatywna księgowość
nie nie nazywajmy tego kreatywną księgowością cała Europa idzie dzisiaj tym tym dokładnie
tak postępuje to znaczy wykorzystuje Europejski
Bank Centralny w strefie euro Czy banki centralne własnych państw do
tego żeby pozyskać finansowanie jest to najlepsza dziś pogoda i Najbardziej pewna
no bo trudno oczekiwać że przykładowo dług Grecji czy dług Hiszpanii
czy Włoch byłby dzisiaj zbywalny na rynku międzybankowym na rynku finansowym Prawdopodobnie nigdy
tego długo nie kupił nawet na tak zwany wysoki kupon czyli wysokie oprocentowanie panie
profesorze Mówi pan że to to za duża nie jest nieuniknione żeby wyjść z kryzysu ale ja zapytam czy to zadłużanie jest bezpieczne
żadne zadłużanie bez pełnej zdolności pokrycia tego w jakimś okresie czasu
nie jest bezpieczne dla
jak zadłuża my się dziś to przyszłe pokolenia będą musiały to spłacić
i miejmy tego świadomość czyli
wychodząc z kryzysu Musimy przygotować na działania po stronie
tak zwanych mechanizmów anty cyklicznych zarówno w polityce podatkowej jak i policja monetarnej po
to żeby żeby po prostu ten dług w kolejnych latach spłacać
A w ogóle będzie taka możliwość żeby ten dług już zacząć szybko spłacać od 2021 roku który ma być pierwszym rokiem
ze wzrostem gospodarczym po kryzysie wywołanym Korona wirusem Czy
to są który będziemy spłacać przez długie długie lata i pokolenia A
to zależy od rządów poszczególnych latach co one zdecydują i jakie instrumenty w
prowadzą ten zaciągany obecnie powinniśmy zacząć spłacać za dwa trzy cztery
lata w kolejności natomiast czy te spłaty dojdą do skutku będzie od
polityków w danym czasie którzy będą Sprowadź władzę o i od sytuacji naszej gospodarki pani
prosta sytuacja jest na tyle kryzysowa że na jakiś czas powinniśmy odłożyć na bok wszy limity ustawowe konstytucyjne
dotyczące długu czy
tak źle jeszcze nie jest
to znaczy tutaj ja bym nie przesadzał że mamy jakąś sytuację nadzwyczajną inną
od tej Jaka jest na rynku światowym ta sytuacja jest powszechna i ich w
tej sytuacji zachowania które miałyby skutkować zabezpieczeniem
zarówno strony i podażowe i popytowej i będą służyły gospodarce będą
dobre natomiast pamiętajmy że to
będzie wielka potrzeba uruchomienia impulsu nowego to
nie tylko chodzi o podasz bo za chwilę zacznie się podaż natomiast nie będzie
popytu na pewne dobra i trudno będzie uruchomić bez złamania tej
bariery strachu z jaką zmagają się po prostu ludzie
No to panie profesorze To w takim razie jak odmrażać gospodarkę No w poniedziałek 4 maja od poniedziałku
4 maja możemy chodzić do galerii handlowych takie pierwsze statystyki mówią że ruch po tam od 30
do 50% tego co zwykle było przed epidemią No to jest o połowę mniej klientów i to w tym takim wariancie najlepszym
ja
jestem zwolennikiem jak najszybszego odmrażania gospodarki to znaczy
bazując na opinie epidemiologów To załóżmy że ten kryzys będzie
kryzysem ciągłym to
znaczy prawdopodobnie będzie z nami około 2 lata No
to jeżeli będzie z nami około 2 lata i
będziemy w stanie zabezpieczyć ludzi żeby mogli leczyć się w domu Jeżeli za
chorują testować ich na każdym etapie to
gospodarka powinna pełną parą najszybciej jak to możliwe pamiętajmy
że według epidemiologów to
jest taka innego typu grypa a umieralność nazwy jest dużo większa
na świecie również w tym roku niż na koronawirusa więc
każde zamykanie taki log dał gospodarki na kolei miesiące
skutkuje
uwstecznienie gospodarki na lata i na brak
zabezpieczenia funkcjonalności przy Czyli mówiąc wprost obecna
grupa 30 latków Nie mówię o 20 latków jeszcze gorsza sytuacja będzie
miała duże problemy z otrzymaniem jakichkolwiek Świadczeń Gwarantowanych które
zabezpieczały by ich podstawy egzystencjonalne jeżeli osiągnął wiek emerytalny
to FC pan powiedzieć że dzisiaj decydują się losy tego co wydarzy się dla niektórych osób za
40 i 45 lat
dużo szybciej to się wydarzy za 20 do 30 lat dlatego
zwłaszcza ta grupa ta grupa społeczna już powinna o tym myśleć to nie
jest tak że decyzje podejmowane dzisiaj jakoś z tego wyjdziemy No może to się skończyć albo
dochodem gwarantowanym tak zwanym świadczeniem socjalnym będzie emeryturą bądź rentą na
poziomie które po prostu nie zabezpieczy minimum egzystencjalnego jakkolwiek
tego nie nazwiemy bo
bo jak dany rząd kiedyś za te 20-30 40
lat płacić emerytom ich zdawałoby się wypracowaną emeryturę skoro
budżet w
przyszłości no
Nie wygląda żeby był na tyle zabezpieczony jeżeli chodzi
też o ilość osób pracujących spadam no
oczywiście Jeżeli wyłączymy na przykład 25% gospodarki tak jak mnie więcej można szacować O teraz się dzieje to
trudno oczekiwać że te wpływy budżetowe wpływy do funduszu ubezpieczeń będą na tyle wysokie było umożliwiać wypłaty
wszystkich świadczeń doktor państwa jest zobowiązany emerytury to najwyższy najwyższy
koszt ale jak mówiłem pani że o starzejącym się społeczeństwie po prostu nam spada systematycznie
liczba ludzi pracujących i za te 30 lat na emeryta
będzie pracowało ten współczynnik zostanie zamieniony czyli do tej pory powiedzmy
4 osoby pracowały na jednego emeryta a ten współczynnik zostanie Zamień 2 do jednego a
nawet jeden do jednego w
kolejnych dalszych latach i to jeszcze tego pokolenia 20:30 latków i proste
rzeczy i tak Podsumowując rozumiesz po prostu pogłębia wszystkie nasze problemy które do tej pory gdzieś
były uśpione No bo o tych emeryturach mówiliśmy ale nie był to jakiś gigantyczny problem Nie nie nie była to perspektywa polityków
na pewno tak koronawirus de facto ujawnił na całym świecie problemy
strukturalne problemy takiego kryzysu przywództwa
i światowej gospodarki
dołożył się jak gdyby do tego Będziemy
musieli jakoś to naprawić I albo będzie jakoś i później
byle ja albo
podejdziemy w miarę odpowiedzialnie do tego i zabezpieczymy nie tylko obecne lata funkcjonowania
dobrego funkcjonowania ale
również Zabezpiecz to co powinniśmy w kolejnych latach czyli zwłaszcza myślę
o tym pokoleniu dziś pracującym ale za 30 lat emerytów panie profesorze mówi pan
się przywództwa ale to kto miałby przewozić walce z Korona wirusem na całym świecie są
pretendenci z jednej strony Stany Zjednoczone z drugiej strony Chiny i tak standardowo na tym koniec
No tak i zwróć uwagę ale my jesteśmy członkiem Unii Europejskiej Czyli skumulowane jeżeli połączymy
to Unię Europejską jeszcze jako znany czyli wciąż z 8 państw to
te ugrupowanie integracyjne jest największa gospodarką to
jak popatrzymy Jaka była odpowiedź zarówno Stanów Zjednoczonych Unii Europejskiej jako całości instytucje
nie zadziałały instytucje
międzynarodowe nie zadziałały na pewno nie zadziałały na czas i
mamy opóźnione na ten kryzys reakcje ekonomiczne reakcję zdrowotne
w ogóle jeżeli chodzi o samo działanie Chociażby to
przecież no tej organizacji zarzucane są podstawowe błędy samej
kalkulacji medycznych ja w to nie wchodzę Nie jestem lekarz natomiast to są bardzo poważne oskarżenia to
ja domyślam się że to że przyjdzie czas na na wyjaśnienie tych wszystkich oskarżeń ale pani prosto że chciałem
zapytać o ten konflikt na linii Stany Zjednoczone Chiny No bo do tej pory to był konflikt gospodarczy No
może nawet trochę technologiczny przynajmniej do tego był wprowadzony do technologii a w tej chwili widzimy że wymiana ciosów jest
na linii właśnie o
wirusa o to kto jest odpowiedzialny jak będzie odpowiedzialny za naprawienie tego świata jak pan ocenia ten
etap konfliktu USA Chiny
ten etap wynika z takiej powszechnej frustracji jaka bierze się w społeczeństwie która
została zamknięta w domu i
dotyczy to zarówno polityk świata biznesu jak i osób które po prostu zostało
im narzucone władztwo że muszą zostać w domu i
narasta taka powszechna będzie próba szukania winnego i
wcale nie wykluczone że próba również finansowego dochodzenia roszczeń
o odszkodowanie z tego tytułu kto to spowodował czy będzie to udowodnić łatwo Czy trudno
a to zobaczymy ale
jak Jak miałoby wyglądać takie dochodzenie roszczeń No głównie
pewnie od Chin No bo to jest punkt którego wirus wyszedł już nie mówiąc o tym że został stworzony przez człowieka czy nie ale wyszedł
na świat jak najbardziej tak
to na pewno jest proces trudne aczkolwiek jedna znanych amerykańskich kancelarii
w tej chwili zbiera powództwo przeciwko chinom i taki proces prowadzić więc zobaczymy
i myśli pan to taki taki proces ma szansę zakończyć jakim jakimkolwiek powodzeniem
Obawiam się że nawet jeżeli do takiego procesu jednego czy być może wielu procesów dojdzie i
na poziomie międzynarodowym uzyskało by jakiś werdykt to on był bardzo trudna
egzekwowany jeżeli w ogóle możliwy ze względu na potencjalną wielkość
szkód zasądzona
w przypadku przyznania komukolwiek winy za taki stan No ale pewnie miałby swoją tutaj
siłę polityczną Taki wyrok pani prosto że chciałem zmienić temat i porozmawiać o nowych podatkach bo
oprócz tarczy oprócz wydatków Pojawiają się nowe opłaty może nie jest to nazywane przez rząd podatkami ale
na przykład pojawia się opłata od firm oferujących wideo na żądanie
pogryzły się a w zasadzie w tym momencie każde państwo będzie szukało dodatkowych wpływów podatkowych
po prostu jest to nieuchronny to
dopiero początek drogi zmian jakie
mamy w podwyższeniu podatków
bo to jest nic innego tylko podwyższanie podatków i zmienianie bazy podatkowej poszerzanie bazy którą
mamy Czyli mamy spodziewać się tutaj większej liczby nowych podatków albo zwiększonych podatków w Polsce nie mówię o świecie nie
mówię o Europie tylko w Polsce
to jesteś nieuniknione
i w którym kierunku by pan zmierzał to znaczy co zaproponował No premier Mateusz morawiecki bardzo często mówi o podatku
cyfrowym No ale są wątpliwości co do właśnie egzekwowania więc w takim razie Gdzie szukać dodatkowych wpływ
pamiętajmy że w Polsce dość rozbudowane i już w tym momencie mamy transfery
wszelkiego typu socjalnym i społeczne optymalizacja
w tym obszarze pozwoliłaby zabezpieczyć większym stopniu
wydatki sztywne czyli wypłaty rent i emerytur przede wszystkim ale nie tylko prawdopodobnie
No
będzie trzeba sięgnąć po rozwiązania niepopularne szukania
pieniędzy i w takim dermatologicznym na pewno będzie powrót
do opodatkowania tych którzy rzekomo lub potencjalnie mają więcej czyli ludzi
zdawałoby się bogatszy
No ludzie bogaci już mają na głowie Na przykład daninę solidarnościowa to znaczy dostanę jeszcze drugą tutaj koronawirusa wam na przykład
Niewykluczone niewykluczone że tak jest rząd będzie szukał bilansu pomiędzy progresywność i AD agresywnością
tego systemu Dla pewnych grup społecznych pamiętajmy
że w Polsce mamy kilka suwaków zarówno dla tej grupy najmniej
zamożnej średniej jaki najwyższej i te suwaki na przesuwać jeszcze w kilku
kierunkach A to przesuwanie suwaka to na przykład prowadzenie limitu 500 plus dla najbogatszych jak były takie słowa prezydenta Andrzeja Dudy że Niektórzy
mogliby nie po nie była sugestia to nie była prośba ale takie słowa się pojawiły do mamy 13 emeryturę
i 14 na emeryturę zaplanowane na przyszłe lata
na pewno z pewnych wydatków powinniśmy zejść ja od samego początku Zresztą
proponowałem to w 2015 początku 16 roku
żeby osoby najbogatsze legislacyjne były wykluczone z
możliwości pobierania świadczeń to
dałoby nam wówczas dodatkowe oszczędności na poziomie 12 miliardów złotych one dzisiaj
byłyby w okolicach na 15 lub więcej miliardów złotych jeżeli zrobimy taką optymalizację
No to okazuje się że nagle znajdziemy w budżecie kilkadziesiąt miliardów złotych środków
które nie muszą być wydawane i
na co one miały by pójść No bo z drugiej strony mówi pan o tym że pewna optymalizacja będzie konieczna A
my słyszymy o planach podwyższenia zasiłku dla bezrobotnych
ja Powiedziałbym tak w ekonomii teoretycznej Zaznaczam teoretycznej są takie dwa nurty jeden
nurt głosi na świecie powszechność
i zasadność wprowadzenia takiego dochodu gwarantowanego czyli człowiek nie pracuje
otrzymuje pieniądze i
ja należę do tej grupy która jest takim rozwiązaniom przeciwna to
znaczy popatrzmy jak to chociażby wygląda dziś w więziennictwie Jeżeli
mamy osobę która wykonuje karę pozbawienia wolności to
taka osoba może zacząć pracę Jeżeli a jej Wyrok jest ponad 2 lata 2
nie naganne zachowanie No i oczywiście nie ma Ta kara pozbawienia wolności nie jest taka
ciężka za ciężkie przestępstwa
i praca w więzieniu jest zaszczytem i przywilejem i mało kto ją dostaje więc
nauczmy ludzi Raczej pracować a nie dawać za darmo
za siedzenie w domu a przy czym te
siedzenie w domu to w Polsce jest często praca dodatkowa praca nierejestrowana praca
na czarno więc może popatrzmy realnie jak to wygląda A nie aktor etycznie nam się wydaje No
panie profesorze przez krótki czas był pan w rządzie i
można było Te nauki przekazywać
ja
to przekazałem natomiast to ciało polityczne każdego rządu decyduje Co
będzie przyjęte co nie będzie przyjęte i
to stawiamy prostokąt Raczkowski Bardzo dziękuję panie profesorze za rozmowę Bardzo
dziękuję Kłaniam się
a programie money to się liczy to już wszystkie zapraszam standardowo na 14:00 do programu specjalnego w Wirtualnej
Polsce dzisiaj naszym gościem będzie między innymi Łukasz Szumowski minister zdrowia ale również były prezydent Komorowski ma dziś to wszystko
Do zobaczenia Mateusz Ratajczak
0
0
0
Podziel się
Komentarze (0)