Skamieniałe jaja drapieżnych dinozaurów. Niezwykłe odkrycie w Brazylii

Paleontolodzy dokonali niezwykłego odkrycia na terenie parku paleontologicznego w Brazylii. W mieście Presidente Prudente natrafiono na gniazdo skamieniałych jaj dinozaurów, które liczą od 60 mln do 80 mln lat. Pięć dobrze zachowanych skamieniałych skorup początkowo uważano za jaja drapieżnych krokodylomorfów. Po głębszej analizie okazało się, że jaja są większe, mają grubszą skorupę o falistej strukturze i inny kształt. Mierzą ok. 13 cm, a jaja krokodylomorfów są niemal o połowę mniejsze. Badacze potwierdzili, że odkopane jaja należą do terpodów – grupy największych drapieżnych dinozaurów. Embriony nie miały szansy rozwinąć się i później wykluć, bo skorupy przykryła warstwa luźnych osadów. Z czasem przekształcająca się w piaskowiec. To dzięki tej "ochronnej warstwie" skamielina zachowała się w tak dobrym stanie. Badacze liczą teraz na odkrycie skamieniałego embrionu, podobnego do ujawnionego niedawno w Chinach owiraptorozaura, którego nazwano "Baby Yingliang"....

04-01-2022